-
+

Månaders väntan på a-kassa - bättring dröjer

Den som ansökt om a-kassa kan i vissa fall få vänta flera månader på besked och pengar. Arkivbild.
Den som ansökt om a-kassa kan i vissa fall få vänta flera månader på besked och pengar. Arkivbild.
EkonomiTT

Nästan ett halvårs väntetid på a-kassa - en verklighet för många arbetslösa i dag. Högt söktryck och för lite personal förlänger handläggningstiderna. Staten har skjutit till extra pengar, men effekten dröjer.

Annons

Annons

Arbetslösa anslutna till Alfakassan är de som får vänta längst på pengar. I december låg genomströmningstiden, tiden från det att en person registrerat sig som arbetslös tills första utbetalningen kommer, på 24 veckor (median). Även hos Småföretagarnas arbetslöshetskassa (Småa) är väntetiderna över 20 veckor för ersättning på grundnivå.

Det är alldeles för lång tid eftersom det drabbar de enskilda arbetslösa på ett helt orimligt sätt, säger Annelie Westman, chef för granskningsenheten vid Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF).

Öppnat tillsynsärende

IAF har på grund av de långa handläggningstiderna öppnat ett tillsynsärende gällande Alfakassan, Småföretagarnas samt Hotell- och restauranganställdas arbetslöshetskassa som också sticker ut med långsam hantering.

Enligt Annelie Westman handlar det främst om att föra en dialog med de berörda a-kassorna. Det finns ingen lag som definierar hur långa handläggningstider som är acceptabla och därför finns heller inga möjligheter till sanktioner.

Vi ser att de vidtar åtgärder. Det har de gjort sedan pandemin slog till. Vi är medvetna om att de gör allt de kan. De jobbar mycket övertid, lånar ut personal till varandra och rekryterar ny personal. Men Alfakassan behöver fortfarande hjälp att komma till en rimlig situation, säger hon.

Problemet med långa handläggningstider hos Alfakassan och Småa fanns redan före pandemin. Småa förlorade personal i samband med flytten från Stockholm till Lycksele. Alfakassan gjorde en nedbemanning 2017, efter ett styrelsebeslut under högkonjunkturen. Alfakassan hade då kritiserats, av IAF, för att sitta med en överkapacitet.

Det kändes kanske rätt då, men det var inte bra att gå in i den här pandemin med det, säger Olle Åkerlund, kassaföreståndare på Alfakassan.

Annons

Annons

17 000 i kö

Alfakassan har för närvarande 17 000 ärenden i kön. Och en stor del av ärendena handlar, enligt Olle Åkerlund, dessutom om personer som inte har rätt till ersättning, som har svag förankring på arbetsmarknaden och behöver ett avslagsbeslut för att kunna få försörjningsstöd hos kommunen.

Vi har 17 000 ärenden i kön, och 65 % av dessa kommer att vara avslagsbeslut. Vi upplever att väldigt många av våra ärenden kommer från kommunerna. Vi svämmar över med sådana ärenden. Det förlänger bara pinan för personerna de skickar hit, säger Olle Åkerlund.
Vi ska bygga för att klara 100 000 ärenden per år. 2019 låg nivån på 37 000 ärenden, och 8-10 veckors genomströmningstid.

Under förra året beslutade regeringen om ett tillfälligt stöd till a-kassorna på totalt 100 miljoner kronor för att förkorta handläggningstiderna.

Alfakassan fick 13 miljoner kronor under sommaren 2020. Av dessa pengar har en miljon använts för ytterligare digitalisering och resterande till att anställa personal. Under hösten anställdes 100 personer och hittills i år ytterligare 25. Trots det väntas ingen lösning på kötiderna i närtid. Enligt Olle Åkerlund kan det ta upp till två år innan en handläggare är fullärd inom systemen och regelverket kring a-kassan.

Målet: sex veckor

Han tror inte att Alfakassan kan komma ned på en mer normal handläggningstid förrän i slutet på september i år.

Vi har satt ett mål på sex veckors genomströmningstid i slutet på september.
För att göra en lång historia kort kan man säga att Alfa-kassan inte var förberedda på den där pandemin. Vi har ett större ansvar eftersom den dryga miljonen människor som inte är anslutna till någon a-kassa kan söka grundbelopp hos oss, säger Olle Åkerlund.

Enligt Annelie Westman på IAF sköter a-kassorna överlag sitt uppdrag och hon håller med om att ingen kunde vara beredd på pandemin och effekterna. IAF uppmanar a-kassorna att hjälpa varandra, exempelvis genom att låna personal av varandra, och det gör de i dag, något som Olle Åkerlund bekräftar.

Enligt Sveriges a-kassor ligger handläggningstiden hos de flesta a-kassor på en dryg månad.

Merparten av a-kassorna klarar att hålla fullt normala väntetider, det vill säga fem till sex veckor, säger Johan Ahlgren, pressansvarig på Sveriges a-kassor.
Genomströmningstider hos ett urval av a-kassor
Arbetslöshetskassa Ersättningsform December 2020, antal veckor medianvärde
Alfakassan grundbelopp 24
inkomstrelaterad 22
Småföretagarnas grundbelopp 22
inkomstrelaterad 9
Handelsanställdas grundbelopp 14
inkomstrelaterad 10
Hotell- och restauranganställdas grundbelopp 11
inkomstrelaterad 7
Akademikernas grundbelopp 9
inkomstrelaterad 5
Kommunalarbetarnas grundbelopp 9
inkomstrelaterad 6
IF Metalls grundbelopp 6
inkomstrelaterad 5
Källa: IAF
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss