A-
A+

Mångmiljardtapp för brittisk detaljhandel

En sushi-restaurang i London som precis som många andra företag inom service- och detaljhandeln fått hålla dörrarna stängda för kunder.
En sushi-restaurang i London som precis som många andra företag inom service- och detaljhandeln fått hålla dörrarna stängda för kunder.
EkonomiTT

På måndag får brittiska butiker återigen öppna efter coronanedstängningarna.

Med sig har man 22 miljarder pund i förlorade intäkter och en fortsatt kamp för överlevnad.

Annons

Annons

Annons

Annons

Den är högst efterlängtad och för många en absolut nödvändighet om man ska kunna överleva. Efter 15 veckor – på vissa ställen ännu längre – av fullständig nedstängning kan nu brittiska butiker, gym, pubar och hårsalonger få öppna upp igen. Landet som i antal dödstal varit ett av de hårdast drabbade under coronapandemin har tvingats till flera totala nedstängningar för att stävja smittspridningen och precis som i övriga världen är det främst detaljhandeln och tjänstesektorn som tagit den största ekonomiska smällen.

Kraftigt tapp

För brittisk del handlar det om svindlande 22 miljarder pund, motsvarande 257 miljarder svenska kronor, enligt näringslivsorganisationen BRC.

Under 2020 minskade med försäljningen i butiker, exklusive livsmedelsbutiker, med 24 procent jämfört med 2019 enligt BRC i samband med att landet genomfört totalt tre kompletta nedstängningar.

Nu för första gången på ett år får bland annat klädaffärer ha omklädningsrummen öppna och på sminkavdelningarna i varuhusen ska kunder kunna få prova olika skönhetsprodukter med hjälp av personal. Detta efter att massvaccineringen tagit rejäl fart och Storbritannien är ett av de länder som hittills vaccinerat allra störst del av sin befolkning.

Kunder är förväntansfulla över att komma tillbaka. När vi tidigare har öppnat har vi sett mycket känslor och vi är en del av människors liv om de har en butik i närheten, säger Pippa Wicks, vd för butikskedjan John Lewis till tidningen The Guardian.

Annons

Annons

Ökad försäljning

Framförallt förväntar man sig en ökad försäljning när det gäller kläder och skönhetsprodukter. De senaste veckorna har man sett en ökad försäljning av bland annat handväskor, smink och klänningar via näthandeln i takt med att konsumenter förväntar sig kunna socialt interagera igen.

Tidningen har besökt en hårsalong i Old Harlow där ägaren, Emma Stillwell använt nedstängningen till att renovera upp sin salong.

Mina anställda har klättrat på väggarna. De har varit så uttråkade och klippt håret på dockor hemma, säger hon till tidningen.

Trycket är också stort, salongen är fullbokad till och med maj.

Utmaningarna kvarstår dock för många verksamheter. Just butikskedjan John Lewis har tidigare meddelat att man ska stänga ett 15-tal av sina 200 butiker. Klassiska kedjan Debenhams öppnar nu upp men endast för att sälja ut sitt sortiment efter att pandemin blev den 243 år gamla butikskedjans definitiva fall.

Precis som i Sverige och i andra ställen slåss flera fysiska butiker mot e-handeln. I januari skedde en tredjedel av detaljhandeln på nätet enligt den brittiska statistikbyrån jämfört med 14 procent för fem år sedan.

Skomakaren Danny Rogers är dock ändå positiv:

Vi har överlevt recessioner och till och med en IRA-bomb även om det här varit den tuffaste tiden hittills, säger han till The Guardian.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

premium_musicquiz_v1

Är det din tur att vinna?