A-
A+

Mumin inspirerade till våldsfritt monsterspel

Monstren kan vara läskiga. Men trots det handlar 'Röki' inte om att bekämpa dem – utan att hjälpa dem. Pressbild.
Monstren kan vara läskiga. Men trots det handlar "Röki" inte om att bekämpa dem – utan att hjälpa dem. Pressbild.
SpelTT

Inspirerade av mumintrollet, John Bauer och läskiga barnfilmer från 1980-talet har brittiska Polygon Treehouse skapat sin debuttitel "Röki".

Nu kommer indietiteln till Playstation och Xbox.

Annons

Annons

Några av utvecklarna reste till Norge för att spela in röstskådespelare och för att ta referensbilder. Pressbild.
Några av utvecklarna reste till Norge för att spela in röstskådespelare och för att ta referensbilder. Pressbild.
'Vi hoppas att där finns en stark känsla av att kliva ut i det okända', säger Alex Kanaris-Sotiriou, som varit medregissör till 'Röki'. Pressbild.
"Vi hoppas att där finns en stark känsla av att kliva ut i det okända", säger Alex Kanaris-Sotiriou, som varit medregissör till "Röki". Pressbild.

För fyra år sedan bestämde sig Sony för att lägga ned Guerilla Cambridge, stöpt som en systerstudio till den nederländska jätteutvecklaren Guerilla Games. För Alex Kanaris-Sotiriou blev det grunden till något nytt och självständigt – den nya studion Polygon Treehouse.

Dess debutspel "Röki" släpptes förra året till pc och Switch, och kommer nu även till Playstation 5 och Xbox Series X/S.

"Vi visste att vi ville göra ett icke-våldsamt berättelsedrivet spel och vad vår moderna variant av vad de klassiska äventyrsspelen vi spelade som barn kunde innebära för dagens spelare", säger Kanaris-Sotiriou i en mejlintervju med TT.

Mårran startade allt

Medgrundaren Tom Jones kom att tänka på ett Muminavsnitt med den ensamma Mårran, som marken fryser under.

"Berättelsen om Mårran var på samma gång läskig, sorgsen och gullig. Det var något i den blandningen av känslor som gjorde oss upprymda – alla andra idéer hamnade i skymundan – och vi började utforska vad som så småningom skulle bli "Röki'", berättar Kanaris-Sotiriou.

Med andra inspirationskällor som filmerna "Den oändliga historien" och "Häxorna", den japanska animationsstudion Ghibli, serieskaparen Hergé och konstnären John Bauer – liksom en studieresa till Norge – växte "Röki" fram.

Det beskrivs som ett utforskar- och pusseläventyr i 3D, med stora monster och ett ännu större hjärta. Spelaren tar kontroll över Tove, som utforskar en Skandinavienliknande värld för att rädda brodern Lars från monstret Röki.

Annons

Annons

Utan frustrationer

Eftersom det var viktigt att spelet var icke-våldsamt (efter att skaparna tidigare arbetat med förstapersonsskjutare som "Killzone") ska inte spelets olika monster bekämpas.

"Som Tove måste du ta reda på vad som bekymrar dem och hjälpa dem. Även om du är liten, och du har oddsen emot dig, så kan du fortfarande göra en stor skillnad", säger Alex Kanaris-Sotiriou

En annan grundpelare under utvecklingen var att göra titeln frustrationsfri, vilket genomsyrat allt från pussel, kontroller till gränssnitt.

"Röki" nominerades till flera priser, bland annat vid Baftagalan och The Game Awards. Alex Kanaris-Sotiriou säger att studion inte kunnat önska sig mer från sin debut.

"Vi lade in mycket kärlek och hjärta i "Röki" och har verkligen blivit rörda över att se hur folk gillar det världen över", säger han.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.