A-
A+

Nu saneras Sveriges miljöfarligaste vrak

Undersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil.
Undersökning av vraket Skytteren, som ligger på 74 meters djup utanför Lysekil.
MiljöTT

Skytteren har klassats som Sveriges miljöfarligaste vrak.

Nu ska fartyget tömmas på uppemot 400 kubikmeter olja – efter närmare 80 år på havets botten.

Annons

Annons

En så kallad fotogrammetribild (en bild sammansatt av många överlappande bilder) av vraket Skytteren, som ligger utanför Lysekil.
En så kallad fotogrammetribild (en bild sammansatt av många överlappande bilder) av vraket Skytteren, som ligger utanför Lysekil.

Skytteren ingick i en fartygskonvoj som den 1 april 1942 lämnade Göteborg för att försöka nå den allierade flottan med krigsmateriel.

Efter att hon blivit beskjuten och svårt skadad av den tyska flottan sänktes Skytteren dock av den egna besättningen utanför Måseskär, i höjd med Lysekil.

Om några veckor inleds bärgningen av uppemot 400 kubikmeter olja från vraket.

Vi har undersökt vraket i några omgångar de senaste åren, bland annat för att lokalisera var oljan kan finnas. Nu har vi tillräckligt med underlag för att gå vidare, säger Fredrik Lindgren, som är utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.
Skytteren ligger i en väldigt känslig havsmiljö, så det har varit viktigt att säkerställa bland annat att vraket tål det här arbetet och inte riskerar att gå sönder.

Dyr bärgning

Skytteren, som är 172 meter lång, ligger på 74 meters djup omkring tio kilometer från kusten. Bärgningen av oljan inleds i mitten av september och beräknas ta cirka 20 dagar.

Från ett 80 meter långt arbetsfartyg på ytan ska ett tiotal dykare jobba i skift för att ta upp oljan och även rensa fartyget på förlorade fiskeredskap, så kallade spökgarn. Kostnaden beräknas till mellan 18 och 19 miljoner kronor – att läggas till de omkring tio miljonerna som de senaste årens undersökningar kostat.

Det är glädjande att regeringen vill satsa pengar på detta, även om miljöfarliga vrak inte är det allra största miljöhotet mot våra hav, säger Fredrik Lindgren.
Skytteren är i dåligt skick efter 80 år på havsbottnen och det sker ett mindre oljeläckage hela tiden i ett känsligt naturområde.

Annons

Annons

Akut miljöfara

Havs- och vattenmyndigheten har sedan några år tillbaka i uppdrag att riskvärdera och tömma miljöfarliga vrak på olja. Skytteren toppar listan av de cirka 30 vrak längs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.

Tidigare har olja bärgats från bland annat Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

Hur mycket det finns totalt på de här cirka 30 vraken är omöjligt att säga. Men hittills har vi tagit upp över 500 kubikmeter olja på de arbeten vi gjort, säger Fredrik Lindgren.
Nu kan det bli uppemot 400 kubikmeter till, enligt de preliminära uträkningarna.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!