A-
A+

Ny resultatsmäll väntar SAS

SAS-plan parkerade på Oslos flygplats Gardermoen. Arkivbild.
SAS-plan parkerade på Oslos flygplats Gardermoen. Arkivbild.
EkonomiTT

Ny vd men fortfarande miljardförlust.

Det är vad som väntar när SAS i veckan presenterar siffror för senaste kvartalet.

Annons

Annons

Borta är Rickard Gustafson. In kommer nu Anko van der Werff, närmast från Avianca i Colombia.

När 46-årige van der Werff presenterades var det bland annat med motiveringen till varför han fått vd-jobbet: "hans förmåga att hantera kriser".

Då har han kommit till rätt plats. Anko van der Werff tar över ett bolag som länge varit ekonomiskt hårt sargat och även om tredje kvartalet förväntas bli bättre är det fortfarande röda siffror.

Även om passagerarintäkterna kommer att bli högre så kommer det vara ett svagt kvartal. Jag beräknar att förlusten blir 1,8–1,9 miljarder svenska kronor, säger Jacob Pedersen, analytiker på Sydbank och som bland annat bevakar SAS.

För SAS skulle det nu bli det minst svaga kvartalet resultatmässigt sedan pandemin bröt ut. Precis som för branschen i helhet har det skett en återhämtning det senaste halvåret.

I en undersökning genomförd i juli av branschorganisationen IATA uppger tre av fyra tillfrågade bolag att man nu ser minskade förluster och hälften, 52 procent, förutspår att efterfrågan 2023 har helt återhämtat sig till nivån före pandemin.

Affärsresenärer saknas

Det handlar dock då främst om nöjes- och fritidsresenärer som börjat återuppta flygandet i takt med att vaccineringen tagit fart runt om i världen liksom att restriktioner minskat. För Anko van der Werff och SAS finns dock ett fortsatt stort frågetecken – när och i vilken omfattning kommer affärsresandet igång igen?

SAS är förmodligen ett av de europeiska bolagen som är mest beroende av affärsresenärer, säger Pedersen som bedömer att SAS förlorar mellan 5–8 miljarder årligen i intäkter på grund av minskat affärsresande.
Man måste hitta ett sätt att kompensera denna intäktsförlust men det är inte enkelt. Förlorar du 3–5 resenärer i business class behöver du ersätta dessa med 10–15, kanske ännu fler, resenärer längre bak i flygplanet, säger han.

Annons

Annons

Populär aktie hos småspararna

Osäkerheten kring bolaget har dock knappast hindrat småspararna från att kliva in i bolaget. Hos exempelvis Avanza finns nu drygt 88 000 enskilda aktieägare, nästan lika många som börsjätten H&M (92 000). De har förvisso sett SAS-aktien stiga elva procent i år.

Å andra sidan har Stockholmsbörsens OMXS-index klättrat 28 procent i år.

Pedersen räknar nu inte med att Anko van der Werff kommer att släppa några omfattande programförklaringar för SAS och eventuella framtidsvisioner, det lär få vänta till fjärde kvartalet.

En utmaning, poängterar han, blir att övertyga personalen om att gå med på ytterligare kostnadsbesparingar, något som flera andra bolag nu lyckats med, exempelvis gällande löner.

SAS kommer att behöva minska kostnaderna ytterligare framöver, det är jag helt övertygad om, säger han.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!