A-
A+

Nya anklagelser mot Mercedes i dieselskandalen

Daimlerägda Mercedes har använt flera tidigare okända sätt att manipulera utsläppen från sina dieselbilar, enligt en tysk miljöorganisation. Arkivbild.
Daimlerägda Mercedes har använt flera tidigare okända sätt att manipulera utsläppen från sina dieselbilar, enligt en tysk miljöorganisation. Arkivbild.
MiljöTT

Miljöorganisationen Deutsche Umwelthilfe riktar nya anklagelser mot Mercedes i den stora dieselskandalen.

Samtidigt upprepas kritiken mot bland andra Volvo Cars.

Det här är en skandal i hela bilindustrin, säger trafikexperten Axel Friedrich.

Annons

Annons

Det så kallade "Dieselgate" drog i gång 2015 när det avslöjades att Volkswagen programmerat miljontals bilar så att de gav falska utsläppsresultat vid testning.

Sedan dess har en rad biltillverkare dragits in i skandalen.

Nu presenterar Deutsche Umwelthilfe (DUH) nya uppgifter om Daimlerägda Mercedes-Benz, som enligt DUH manipulerat utsläppen på fler sätt än vad som hittills varit känt.

Under normal körning har kväveoxidutsläppen varit upp till 500 procent högre än i testmiljön, uppger organisationen, som på fredagen höll en pressträff.

Anledningen är lika enkel som cynisk. Det handlar om att maximera vinsten på bekostnad av miljön och av stadsbornas hälsa, säger DUH:s chef Jürgen Resch.
Det här är organiserat bedrägeri mot miljön och miljontals dieselbilköpare.

Volvo förnekar

Utlåtandet bygger på en genomgång av en Mercedes E350 byggd 2016, där mjukvaran på åtta tidigare okända sätt höll utsläppen nere i testmiljön. När mjukvaran för avgasreningen senare uppdaterades klarade bilen plötsligt gränsvärdena.

Enligt Axel Friedrich, miljö- och trafikexpert, visar det att företagens förklaringar inte stämmer.

Den här bilen var tekniskt sett tillräckligt bra för att klara gränsvärdena, om den har rätt mjukvara. Så att det skulle handla om motorskydd eller något annat är tekniskt sett struntprat, säger han.

Utöver Volkswagen har de senaste åren bland andra Daimler, Ford, Fiat, Renault och Peugeot pekats ut i dieselskandalen.

I januari i fjol anklagade DUH även Volvo Cars för medvetet avgasfusk, vilket företaget dock bestämt förnekat.

"Alla våra bilar är testade, certifierade och godkända enligt gällande regelverk och tekniken som används för avgasrening är standard i industrin och väl kända för myndigheter. Volvo Cars har aldrig använt några former av manipulation av tester", skrev Volvos pressavdelning i en kommentar till TT.

Annons

Annons

Nya rättsprocesser

Axel Friedrich står dock på sig.

Det var en väldigt simpel anordning. För Volvo, Fiat och Renault tog det bara en halvtimme för oss att hitta den, säger han.
Vi skickade våra resultat till svenska myndigheter och tänkte att de skulle agera. Men vad hände? Ingenting, som vanligt.

Tidigare i år bötfälldes biljättarna Volkswagen och BMW med motsvarande närmare 9 miljarder kronor var för att de låtit bli att konkurrera med utsläppsteknik och stängt andra biltillverkare ute från samarbetet.

Den gången slapp Daimler böter, eftersom de bidrog till att avslöja kartellen. Samtidigt är dock nya rättsfall på gång i exempelvis Storbritannien, där den amerikanska advokatfirman Milberg företräder ett stort antal dieselbilköpare.

Daimler visste vad de gjorde och valde medvetet att göra det och att dölja det. Vi kommer snart att dra dem inför rätta i Storbritannien och gå till domstol även i Tyskland, säger, Glenn Phillips, en av delägarna.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.