Ökad smittspridning slår mot reseindustrin

Efterfrågan på resor faller när smittspridningen ökar. Arkivbild.
Efterfrågan på resor faller när smittspridningen ökar. Arkivbild.
EkonomiTT

Restriktioner och utegångsförbud för att hejda den ökade smittspridningen på populära resmål skakar om en redan sargad flyg- och reseindustri.

Stora flygbolag skär ned utbudet och aktier i sektorn faller hårt på bred front.

Annons

Annons

Så snart en rad franska storstäder infört utegångsförbud på kvällar och nätter meddelade det irländska lågprisflygbolaget Ryanair att man drar ned kapaciteten med en tredjedel inför vintersäsongen, med hänvisning till smittspridning och nya covid-19-restriktioner på populär resmål.

Ryanairs besked kommer sedan de amerikanska flygbolagen United Airlines och Delta Airlines redovisat brakförluster för tredje kvartalet, också det som ett resultat av pandemin.

Stor osäkerhet

SAS blöder också. Det krisdrabbade flygbolaget har i dagarna fullt upp att få en stor rekapitalisering på plats och är samtidigt översvämmat av återbetalningskrav efter vårens coronakaos.

Den ökade smittspridningen på populära resmål i länder som Spanien eller Frankrike sedan i somras har redan slagit mot efterfrågan. Och framtidsutsikterna präglas av osäkerhet, bekräftar Freja Annamatz, presschef på SAS i Sverige.

Vi har anpassat trafikprogrammen inför vintern och vi kommer att fortsätta se över programmen löpande utifrån efterfrågan. Vi justerar allteftersom, säger hon.
Men efterfrågan på utrikesresor är generellt betydligt mindre nu än i fjol, tillägger hon.

Ska man flyga till andra kontinenter med SAS är det numera Kastrup som gäller. Några rutter direkt till USA eller Asien finns inte från Sverige.

Och utbudet är betydligt mindre ambitiöst än före covid-19-pandemin.

Det är några linjer till USA och en veckoavgång till Shanghai, säger Annamatz.

Hon tillägger att SAS väntar på tillstånd att flyga till Peking också, från kinesiska myndigheter.

Annons

Annons

Hundratusentals kunder väntar på pengar

På inrikesfronten, både i Sverige och Norge, ser det inte lika dystert ut.

I Norge har vi ganska omfattande trafik. Men även i Sverige, där vi i augusti och september öppnat upp alla våra tidigare destinationer. Det är färre flygningar, men ändå regelbundet, säger hon.

SAS har sedan covid-19-pandemin slog till återbetalat lite över 1,3 miljoner kunder för inställda resor.

Men det är tyvärr fortfarande hundratusentals kunder som inte har fått sina pengar, säger Annamatz.

Löftet om att alla som drabbats av inställda flygningar ska kunna få tillbaka pengarna gäller, men det kommer att ta tid att hantera alla ärenden.

Vi hanterar i dagsläget mer än 5 000 ärenden om dagen och hoppas bli klara så fort som möjligt.

Ombokningsbar tre dagar före avresa

SAS har samtidigt ändrat i grundvillkoren för utrikesresor.

Alla biljetter för internationella flyg kan bytas ut mot en värdecheck fram till tre dagar innan avresa, säger Annamatz.
När det gäller inställda flyg följer vi de lagar, regler och förordningar som finns. Där har man alltid rätt till full återbetalning, tillägger hon.

Konsumentskyddet är generellt bättre för paketresor än för reguljära flygresor. Huvudregeln är att du kan få pengarna tillbaka om det inte går att genomföra resan och Allmänna reklamationsnämnden har godtagit stor smittspridning som skäl för att avboka resor och få pengarna tillbaka av researrangören.

TT: Om man tycker det är tråkigt med utegångsförbud efter klockan 21, räcker det?

Det finns ingen skyddsregel för om resan blivit tråkigare, däremot ska du kunna få det som ingår i resan, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons