Orsakerna bakom Indonesiens dystra flygsiffror

Indonesiska marinen deltar i sökandet efter de 62 personer som fanns ombord på det störtade Boeing-planet som försvann i lördags.
Indonesiska marinen deltar i sökandet efter de 62 personer som fanns ombord på det störtade Boeing-planet som försvann i lördags.
IndonesienTT-EFE

Lördagens olycka påminner om att Indonesien är det farligaste landet i Asien att flyga i. Orsakerna är flera.

Annons

Annons

Annons

Annons

Sedan 1945 har det stora öriket drabbats av 104 civila flygolyckor där 2 301 människor mist livet, enligt Aviation Safety Network (ASN).

Den oberoende organisationen sammanställer olyckssiffror utifrån officiella rapporter från länders myndigheter. Statistiken omfattar flygplan med två eller flera motorer och plats för minst 14 passagerare.

Flygsektorn växer snabbt i Indonesien vars geografi gör flyget oumbärligt. Landet har det största antalet flygbolag i den här delen av världen.

Stoppades av EU

Men investeringar i säkerhet har inte hängt med när branschen utvecklats, påpekar Shukor Yussof som grundat analysföretaget Endau. Förbättringar av flygplatser, vidareutbildning och underhållsarbete släpar efter.

Det finns bara ett underhållscentrum för flygplan som är erkänt av EU och USA för internationella flygningar. Det ägs av det statliga flygbolaget Garuda, säger Shukor Yussof.

Den mörka olycksstatistiken och larmrapporter fick EU att av säkerhetsskäl 2007–2018 stoppa indonesiska flygbolag. USA vidtog liknande åtgärd 2007–2016.

Annons

Annons

Mänskliga faktorn

En annan expert, Agus Pramono, skriver i Journal of Advanced Transportation att brister hos flygpersonalen spelade roll i 74 procent av olyckorna och incidenterna 2007–2015 inom det kommersiella flyget. Ett exempel på mänskliga faktorn är ofullständig kommunikation inom besättningen.

I de indonesiska arkipelagerna ingår över 17 000 öar. Läget vid ekvatorn bäddar för extremt väder som tyfoner och tropiska stormar. Detta i kombination med bergig terräng påverkar också flygsäkerheten.

Enligt en rapport av Agus Pramono kunde 58 procent av incidenterna kopplas till meteorologin. Motsvarande siffra i USA är 8 procent och globalt 21–26 procent.

Spridd okunskap

Shukor Yussof ser dessutom ett allmänt problem med bristande säkerhetstänkande i hela samhället och menar att låg säkerhetsstandard till sjöss och på vägarna speglas i flygnäringen.

Det krävs mycket investeringar. Delvis handlar det om utbildning, säger han.

Men trots allt har Indonesiens flygbransch bättrat sig på senare år, vilket fick EU och USA att häva sina förbud. Och 2018 gav FN landet en positiv utvärdering tack vare mer positiv flygsäkerhetsstatistik.

Om vi jämför med läget för tio år sedan har mycket förbättrats, men det finns fortfarande mycket att göra, säger Shukor Yussof.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons