-
+

Pandemin – ett rejält lyft för bokbranschen

Försäljningen av inbundna böcker ökade med 7 procent under 2020 och omsatte sammanlagt 1,49 miljarder kronor. Försäljningen av digitala ljudböcker omsatte 877 miljoner kronor. Arkivbild.
Försäljningen av inbundna böcker ökade med 7 procent under 2020 och omsatte sammanlagt 1,49 miljarder kronor. Försäljningen av digitala ljudböcker omsatte 877 miljoner kronor. Arkivbild.
LitteraturTT

Ett exceptionellt framgångsrikt år. Så sammanfattar bokbranschen det gångna året – om man ser till helheten.

Försäljningen har gått upp med 8,7 procent vilket är något av ett rekord.

Annons

Annons

Det visar sammanställningen av statistiken för 2020 i den årliga rapport som Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen nu publicerar. Pandemin har varit gynnsam för bokförsäljningen – endast försäljningsökningen efter att bokmomsen sänktes 2002 kommer i närheten.

Det är uppenbart att vi vill läsa böcker. När vi får mer tid läser vi också mer, det är väldigt positivt, säger Maria Hamrefors, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen.

Rapportens författare, Erik Wikberg, håller med:

Det här visar att det finns en väldig läslust i hela landet. Den knastertorra förklaringen är att vi har haft mycket fritid och inte så mycket konkurrens av annat, en annan att vi har haft behov av fördjupande litteratur om existentiella frågor och av eskapism.
När det gäller ljudböcker vet vi också att själva sällskapsfaktorn, att höra en annan röst, kan ha varit viktig under pandemin när så många varit ensamma.

Inte till alla

I pengar står försäljningsuppgången för 384 miljoner kronor, men den har dock inte kommit alla försäljningskanaler till godo. Medan internetbokhandeln gått starkt framåt och tillsammans med bokklubbarna ökat försäljningen med 19 procent har den fysiska bokhandeln minskat sin försäljning med 19,1 procent.

Även om det är en stor nedgång finns det många positiva tecken också för den fysiska bokhandeln. Jag tycker till och med att man kan säga att bokhandeln är starkare nu än före pandemin, säger Maria Hamrefors.

TT: Trots nedgången?

Ja, det är inte så att kunderna inte har velat handla i bokhandeln, tvärtom. Det är ju det faktum att vi uppmanats att inte handla i butiker överhuvudtaget som slår igenom i statistiken, säger hon och framhåller att försäljningen i fysisk bokhandel ökade under årets två första pandemifria månader.

Annons

Annons

Sommargäster blev kvar

Störst tapp har bokhandlar som ligger i gallerior och storstäder där det varit folktomt, framhåller hon. Andra butiker har tvärtom ökat sin försäljning. Höganäs respektive Bjäre bokhandel i Skåne, har höjt omsättningen ordentligt, berättar bokhandlaren Christoffer Palmer som tillhör kedjan Ugglan. En av förklaringarna är att traktens bokköpande sommargäster blivit kvar som distansjobbare under en större del av året.

Vi har ökat 15 procent de senaste månaderna, nu täljer vi inte guld med smörkniv ändå men vanligen gör vi kanske 2 till 3 procents vinst per år, säger Christoffer Palmer.
Vi har jobbat hårt och länge med författarkvällar och event. Nu har vi fått tillbaka uppskattning från stammisar som vill att butikerna ska finnas kvar.

Genremässigt är det framför allt skönlitteraturen men också kokböckerna som har sålt bättre under pandemiåret. Försäljningen av barn- och ungdomsböcker däremot ökade stort i volym, men inte i kronor, vilket förklaras av att barn- och ungdomar har lyssnat till strömmade ljudböcker i högre utsträckning än tidigare.

Barnböcker säljs mycket som presentböcker i fysisk bokhandel. Det är positivt att det inte varit en minskning, man ska också veta att barn- och ungdomsböcker har ökat väldigt starkt långsiktigt, säger Erik Wikberg.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss