Pr-expert: Oavgjort i pr-matchen om sms

Ett missat tillfälle till god pr. Men samtidigt ett överraskande stort antal som besökt sajten, enligt pr-experten Patrik Westander. Arkivbild.
Ett missat tillfälle till god pr. Men samtidigt ett överraskande stort antal som besökt sajten, enligt pr-experten Patrik Westander. Arkivbild.
CoronavirusetTT

Flipp eller flopp då myndigheterna skickade corona-sms till alla svenskar i måndags? Både och, tycker pr-experten Patrik Westander, som överraskas av att så många besökt krissajten krisinformation.se.

Annons

Annons

Annons

Annons

I måndags skickades runt tolv miljoner sms till svenskarna, där Folkhälsomyndigheten (FHM) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) uppmanade till att gå in på sajten krisinformation.se och kolla upp de nya skärpta allmänna råden.

Åtgärden har kritiserats, och beskrivits som ett informationsfiasko. Bland annat för att meddelandet ansetts för kort och innehållslöst, och att länkar saknades till sajten.

Men det visar sig att väldigt många faktiskt gjort vad sms:et uppmanade till.

Har besökt sajten

Vi ser en kraftig ökning av trafiken på krisinformation.se, tre och en halv miljoner besök i går, sade Morgan Olofsson på tisdagens presskonferens tillsammans med FHM.

Novus har frågat drygt 1 100 personer om sms:et. Det visar sig att 30 procent av dem som svarat uppger att de gick in på krisinformation.se i måndags. De uppgifterna stämmer med de besökssiffror som MSB redovisat.

Pr-experten Patrik Westander är både häpen och imponerad över effekten.

I pr-matchen så skulle jag säga att det är oavgjort mellan succé och fiasko. Totalsågningen är överdriven, säger han.

Annons

Annons

Imponerande

Informationen kom ut, och tre och en halv miljoner besök på sajten är verkligen imponerande mycket, tycker han.

Att skicka tolv miljoner sms, i grunden är det en lysande idé för pr.

Men sms:et var så extremt kortfattat.

Bra pr innebär att bygga förtroende. Tyvärr missade myndigheterna chansen här. Sms:et borde berättat om nyheterna.

Det fanns ett fantastiskt tillfälle att framföra ett nytt budskap, tycker han.

Men det blev ett missat tillfälle. Om de haft kort information om nyheterna hade de undvikit kritik, säger Patrik Westander.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons