A-
A+

Regeringen kan mista makt över flygplatser

Bromma flygplats, Stockholm. Arkivbild
Bromma flygplats, Stockholm. Arkivbild
EkonomiTT

En majoritet i riksdagen vill beröva regeringen makt över vilka flygplatser som ska räknas till de viktigaste i landet.

Det öppnar för riksdagen att hindra regeringen att avveckla Bromma i förtid.

Annons

Annons

Jag förväntar mig att regeringen går ut och säger att den har nu förstått att en majoritet i riksdagen inte vill lägga ner Bromma i förtid och att man därför lägger alla sådana planer åt sidan, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.

Det var förra månaden som M väckte initiativet om att, enkelt uttryckt, riksdagen bör beröva regeringen makten över det så kallade basutbudet av flygplatser i Sverige. De fyra borgerliga partierna samt Sverigedemokraterna står bakom initiativet och har majoritet i trafikutskottet.

I basutbudet ingår flygplatser som Arlanda, Bromma och Landvetter och ytterligare sju flygplatser. Nu gäller att det är regeringen som bestämmer vilka som ska ingå i basutbudet. En förutsättning för att avveckla Bromma i förtid är att regeringen tar bort den ur basutbudet. Först då skulle statliga Swedavia kunna inleda en avveckling.

Fråga först

I förslaget för ett tillkännagivande till regeringen från riksdagen och dess trafikutskott sägs att regeringen måste fråga riksdagen om godkännande först, innan ändringar görs i det nationella basutbudet. Ett beslut om tillkännagivandet kan tas i höst.

Det bör behandlas skyndsamt med tanke på hur regeringen har agerat, säger Maria Stockhaus.

Hon syftar på att regeringen i våras överraskande meddelade att den vill avveckla Bromma i förtid och flytta verksamheten och trafiken till Arlanda. Miljöpartister firade med tårta, vilket inte föll i god jord hos oppositionen i riksdagen.

Annons

Annons

Ute på remiss

En majoritet i riksdagen uttalade på nytt att regeringen borde hejda sig och vänta med avgörande beslut om Bromma, som framför allt haft betydelse för inrikestrafik på en rad orter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lät en utredare analysera och lägga förslag på hur en ordnad avveckling av Bromma skulle kunna gå till. Den sista augusti lämnade utredaren Magnus Persson över sina förslag. Utredningen är nu ute på remiss.

Magnus Persson bedömde att regering och riksdag någon gång nästa år skulle kunna ta beslut om hur avvecklingen kan gå till och att den skulle kunna vara avslutad någon gång 2025–2027.

Som stöd för att lägga ner Bromma har regeringen visat på en analys som Swedavia gjort om att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. Dessutom finns, enligt bolaget, förutsättningar för att samla trafiken på Arlanda.

Är feltajmat

Oppositionen har invänt att det är fel tid att ta oåterkalleliga beslut om Bromma utan att veta när, om och hur snabbt flygtrafiken och resandet kan återhämta sig efter raset under pandemin. Trafiken ligger fortfarande på en nivå som är 60 procent under tiden före pandemin.

Vänsterpartisten Jens Holm är ordförande i trafikutskottet. Han tycker att det är hög tid att avveckla Bromma.

Vi tycker att den ska läggas ner. Den stora svagheten i initiativet från majoriteten är att det inte svarar på hur Bromma ska finansieras. Bromma kommer att gå med förlust under överskådlig tid, säger Holm.
Tar man ett sådant här initiativ måste man vara tydlig med att man vill subventionera Bromma med flera hundra miljoner varje år. Skulle folk få höra det så skulle de inse det ologiska i att ha två flygplatser i Stockholm.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.