Så håller krögarna branschen vid liv i jul

Kristina och Isac Tredal hämtar Restaurang Tyrols julbordslåda för åtta personer.
Kristina och Isac Tredal hämtar Restaurang Tyrols julbordslåda för åtta personer.
EkonomiTT

Vanligtvis är julborden fullbokade så här års – men 2020 är inte som andra år. Lägre efterfrågan har tvingat landets krögare att tänka nytt.

Annons

Annons

Annons

Annons

Daniella på Tyrol ställer fram restaurangens anpassade hämtjulbord.
Daniella på Tyrol ställer fram restaurangens anpassade hämtjulbord.
'Tyrols vilda jullåda' består av traditionella läckerheter som sill och julskinka, men även kåtarökt björnskinka, vildsvinskorv och tjälknöl på älg bland annat.
"Tyrols vilda jullåda" består av traditionella läckerheter som sill och julskinka, men även kåtarökt björnskinka, vildsvinskorv och tjälknöl på älg bland annat.

Restaurang Tyrol på Gröna Lund i Stockholm, normalt ett populärt tillhåll för hungriga julfirare, har i år haft färre bokningar än någonsin. Därför erbjuds kunderna hemleverans, alternativt avhämtning, av julbordsmat, berättar Gröna Lunds informationschef Annika Troselius:

Det här är helt nytt för i år. Och det är en hit. Vi har fler avhämtningar än bokningar i restaurangen. Det känns fantastiskt kul att få ut så mycket mat till våra kunder, men också att fortsatt kunna sysselsätta personalen.

Gör det enkelt

Kristina Tredal har nappat på alternativet. Tillsammans med sonen Isac Tredal hämtar hon en julbordslåda för åtta personer.

Vi gör det enkelt för oss eftersom vi jobbar hela helgen, säger hon.

I Västerhaninge, i Stockholms södra skärgård, ligger Almåsa Havshotell. Ett konferenshotell som är inne på sitt tredje år av julbord. Denna gång var det fullbokat till dess att pandemins nya våg slog till i slutet av oktober – sedan började avbokningarna avlösa varandra.

Annons

Annons

Räddades av snilleblixt

Till sist, när en företagskund bokade av ett julbord för 42 personer, fick hotelldirektören Britt-Marie Bäcke nog.

Då hörde jag mig själv säga: Vi säljer även julbordskassar. De tyckte att det lät som en superbra idé, de ville bara veta vad den innehöll, säger hon och fortsätter:
Jag svarade att vi fortfarande håller på att sätta ihop menyn. Sedan lade jag på luren och sprang in i köket och meddelade dem.

Kassen kombinerar det traditionella med specialgrejer, och är ett samarbete med kändiskocken Norbert Lang.

Det blev succé direkt. Beställningarna forsade in. Vi fick stoppa beställningen redan den 12 december. Då hade vi sålt 900 kassar, berättar Britt-Marie Bäcke.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons