SHL-klubbar kritiseras: "Då förstår man inte"

Örebros Jhonas Enroth. Arkivbild.
Örebros Jhonas Enroth. Arkivbild.
IshockeyTT

I ena stunden korttidspermitteras spelare och personal – i nästa värvas dyra spelare.

Kritiken har från vissa håll inte varit nådig.

Då förstår man inte hela bilden av vår verksamhet, säger Mikael Johansson, vd för Örebro Hockey.

Annons

Annons

Både elitklubbar inom fotbollen och ishockeyn har kritiserats när de värvat tungt under coronakrisen.

Trots att de samtidigt skickar ut larmsignaler om mer ekonomisk hjälp.

Två olika spår som knappast går ihop, menar många.

Inför SHL-säsongen skrev Aftonbladets hockeyreporter och krönikör Hans Abrahamsson: "I SHL fortsätter miljonrullningen som om ingenting har hänt... Jag mår faktiskt lite illa".

När idrottens andra krispaket klubbades för en tid sedan kände sig idrottsministern Amanda Lind i en intervju med TT sig tvungen att poängtera:

Den här miljarden ska säkra idrottsrörelsens överlevnad. Syftet är inte att det ska vara en bonus för att klubbar ska kunna värva dyra spelare.

Hållit hårt i plånboken

Inför SHL-säsongen har klubbar som Luleå och Djurgården hållit hårt i plånboken, bara värvat tre spelare vardera och de ryktades ha varit klara redan innan coronapandemin bröt ut i full omfattning. De har dessutom avstått kontraktsförlängningar, något de sannolikt inte skulle ha gjort i normala tider.

Andra klubbar har inte varit lika återhållsamma.

Sett till antal är Oskarshamn värst med tio nyförvärv.

Sett till kvaliteten finns Örebro bland de som sticker ut. Sex spelare har värvats in och två lånats från NHL. Bland dem förre NHL-målvakten och VM-guldvinnaren Jhonas Enroth, kanadensiske stjärnbacken Nick Ebert och NHL-duon Mathias Bromé och Rodrigo Abols som plockats in på korttidslån.

Vi kommenterar inga spelarbudgetar, men vi har också fått in pengar vid sidan om och det visar vilket intresse det finns för det här med att värva spelare. Vi har inte gjort några större förändringar mot tidigare år, säger Örebros vd Mikael Johansson.

Annons

Annons

Fansen swishade

Ebert togs exempelvis in sedan supporterklubben dragit i gång en swishkampanj och sponsorerna hakat på. Brynäs hade ett liknande upplägg när stjärnforwarden Patrik Berglund togs in från Djurgården och landslagsbacken Simon Bertilsson plockades hem från KHL.

Örebros vd utvecklar sin syn på de som kritiserar värvningarna:

Vi driver en verksamhet där många är väldigt beroende av oss, ungefär som ett företag. Vi omsätter 120 miljoner kronor, då är vi ändå en liten klubb i SHL jämfört med de stora, och då måste vi ta ett ansvar för den sportsliga delen. Skulle vi hamna i allsvenskan så skulle vi tappa halva omsättningen. Det är ett ansvar vi har för att riskminimera genom att ha ett konkurrenskraftigt lag, säger han och fortsätter:
Hade vi bara varit en förening så hade jag förstått kritiken, men jag brukar säga att vi är en hybrid mellan ett företag och förening.

Mikael Johansson lyfter också fram de skatteintäkter som klubben ligger bakom.

"Har tagit ansvar"

Djurgården har valt en annan strategi, en försiktig. Något som hyllats av många av klubbens supportrar.

Sportchefen och tillförordnade vd:n Joakim Eriksson är försiktig när han kommenterar de klubbar som värvat ungefär som vanligt.

Jag tycker vi har tagit ansvar. Sedan hade vi många spelare på kontrakt, så vi hade inte samma behov som andra. De flesta lagen har precis som vi minskat sin spelarbudget så jag tycker de flesta har visat på ett ansvarstagande. Det är ett par klubbar som ligger kvar och några som har ökat, men vad som ligger bakom det har jag ingen insyn i, säger han.

Eriksson trycker precis som Mikael Johansson på hotet om att ett lag kommer att åka ur SHL med automatik den här säsongen. Han menar att resultaten när säsongen väl börjar styr Djurgårdens fortsatta strategi.

Samtidigt känner vi en trygghet i hur vi har utvecklat unga spelare under de senaste åren.

Det ekonomiska hotet framöver ligger i om klubbarna inte får ta emot någon publik alls eller bara 500 personer per match. Djurgården jobbar för att klara det hela säsongen – och mer därtill:

Vi har bra koll på ekonomin och skulle vi hamna i sportsligt trångmål så ska vi kunna göra en investering utan att hamna i ekonomisk risk, även om vi spelar utan publik. Vi är inte där ännu, men vi jobbar på det.

Mikael Johansson säger:

Vi har lite fallhöjd och vi har gjort så mycket vi kan och fortsätter givetvis. Om vi klarar hela säsongen utan publik? Det är nog 10 000-kronorsfrågan just nu för de flesta.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons