A-
A+

Slaget om paketen tvingar fram nya lösningar

Postnord laddar upp inför Black Friday och julen. Arkivbild.
Postnord laddar upp inför Black Friday och julen. Arkivbild.
EkonomiTT

Konkurrensen hårdnar bland bolagen som levererar paket. Postnord inför lördagslevereranser och nästa steg är inte långt borta.

Det kommer inte ta lång tid innan söndagsleverans är standard, säger e-handelschefen Peter Hesslin.

Annons

Annons

Paketbolagen kraftsamlar för fullt, först inför Black Friday, därefter julhandeln. De kommande veckorna är de mest intensiva under hela året och för statliga Postnord innebär det att man tar in ett tusental extra medarbetare för att klara av situationen.

Vi tror på en fortsatt volymökning inom e-handeln i stort på 10-15 procent. På ett enskilt dygn räknar vi med att kunna leverera 5-6 procent mer än förra året och då ska vi komma ihåg att rekorddygnet 2020 innebar 1,3 miljoner paket, säger Peter Hesslin.

Hösten och julen 2020 handlade till stor del om smittspridning och hur man skulle se till att paketutlämning blir så smittsäker som möjligt.

En rad alternativ

Många verktyg som då etablerades som digitala köer finns kvar, däremot har konkurrenssituationen skärpts ytterligare. Den konsument som nu handlar på nätet har en uppsjö leveransalternativ förutom traditionella aktörer som Postnord, DHL och Schenker. Där finns företag som Budbee, Airmee och Instabox som antingen lämnar varorna till utlämningsställen med självservice, alternativt direkt till köparen.

Peter Hesslin och Postnord välkomnar konkurrensen och ser fördelar, inte bara ur konsumentperspektiv:

Trots att dessa tagit sig in på marknaden ser vi fortfarande en positiv tillväxt samtidigt som de här bolagen växer. Utifrån ett konsumentperspektiv är det positivt att det kommer in konkurrens, vi måste utvecklas och det har vi verkligen gjort.

Ett talande exempel för det anser han är hur det går att följa paket i realtid, paketskåp men också andra leveranstider. Postnord har bara för någon vecka sedan börjat leverera på helger.

Nu har vi satt lördag som standard för två miljoner hushåll. Företag som Budbee och Airmee har erbjudit det här men i mindre skala och det är vad konsumenterna förväntar sig. Nu följer vi efter och anpassar oss till marknadsbehov samtidigt som vi kan svälja större volymer.

Annons

Annons

Kan bli konsolideringar

Peter Hesslin ser dock en naturlig utveckling inom en snar framtid.

Det kommer inte ta lång tid innan söndag kommer att bli standard också.

Finns det utrymme för alla aktörer eller lär det bli konsolideringar?

Vi kommer nog att se lite konsolideringar, du behöver en viss storlek för att kunna överleva men jag tror det fortfarande finns plats för över en handfull aktörer. De blir mer av ett komplement till varandra.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

1kr_kampanj_bottombar

Prova Premium i en månad för endast en krona.