A-
A+

Spänd väntan när trafiken stoppats vid Suez

Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden längs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att gräva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.
Containerfartyget Ever Given fastnade i onsdags med fören i sanden längs Suezkanalens ena sida. Maskiner sattes in för att gräva loss fartyget, som blockerade hela kanalens bredd.
SjöfartTT

Suezkanalen är en livlina i världshandeln. Om trafiken där stoppas, väntar alla spänt på besked om hur långvarigt det blir.

Ett par dagar är inget stort problem, säger Johan Woxenius, professor på Handelshögskolan i Göteborg.

Annons

Annons

Suezkanalen förbinder Medelhavet med Indiska oceanen och alla hamnar i exempelvis Indien, Kina, Korea och Japan. Tankfartyg med olja från Mellanöstern går också genom kanalen.

Om den är stängd, får fartygen tuffa hela den långa vägen runt Afrika i stället. Det tar cirka en vecka för containerfartyg, om rutten är planerad så från början.

Ligger du redan uppe vid Suez och väntar tar det längre tid, påpekar Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik och transportekonomi.

Som en storm

Om stoppet begränsas till några dagar, blir följderna inte så stora.

Det är som när fartygen får ta en omväg på grund av en storm, till exempel, säger Woxenius.

En del av tiden kan köras i kapp, om det kniper. Restiden brukar beräknas enligt en marschfart som ligger en bit under fartygets högsta hastighet. Förbrukningen av bränsle ökar markant om man kör i toppfart.

Omkring två tredjedelar av det som fraktas på containerfartyg genom Suezkanalen är komponenter till industrin, och liknande. Om fartyg stoppas uppstår det snart brister på monteringsfabriker någonstans.

Annons

Annons

Ont om containrar

Dyra komponenter, som halvledare, går ofta med flyg. Men även lite enklare delar måste ju finnas med, till exempel om man bygger bilar.

Vid ett längre stopp i Suez, med frakter runt Afrika i stället, störs också planerade transportkedjor. När varken fartyg eller tomma containrar finns på plats i tid blir det snudd på kaos i hamnarna.

Efterfrågan på containerfrakter är dessutom väldigt hög just nu.

Man har kanske på vissa håll överskattat effekterna av pandemin och varit försiktig med att beställa hem saker. Nu har man sett att fabrikerna ändå kan köras, säger Johan Woxenius.

Grillar och utemöbler

Bland konsumentprodukter som kan komma att beröras nämner han säsongsvaror inför sommaren, som utemöbler och grillar från Asien.

Men hur svårt kan det vara att få loss ett fartyg som fastnat i kanalen?

Ett fartyg på 200 000 ton som kört fast i sand är inte lätt att fixa. Man kan behöva muddra, eller lasta av fartyget med pontonkranar, säger Johan Woxenius.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!