-
+

Sparekonom om Gamestop-haussen: Ont i magen

Hur ska den som köpt få ett klokt råd? Arkivbild.
Hur ska den som köpt få ett klokt råd? Arkivbild.
EkonomiTT

Köpa och behålla, eller sälja fort som attan för att minimera förlusten? På olika forum undrar de unga killarna som nappat på Gamestop-haussen hur de ska göra. Kruxet är bara att de som svarar förmodligen har egna intressen i aktien.

Annons

Annons

Nyss hände det som ingen kunnat tro. Småsparare gaddade ihop sig och lyckades besegra investeringsproffsen och pressa upp priset på den amerikanska aktien i Gamestop, ett företag som driver butiker där bland annat dataspel säljs i många länder.

Men det fanns inga hårda fakta som egentligen motiverade den halsbrytande kursuppgången, förklarar Nicklas Andersson, sparekonom på nätbanken Avanza.

Det fanns inga fundamenta bakom, däremot en del tekniska faktorer som kan förklara den kortsiktiga uppgången. Men den vittnar om ett potentiellt skifte i maktbalansen mellan småsparare och stora investerare. Det är värt att komma ihåg att bakom varje aktie finns ett bolag med produkter och tjänster.

Uppgången började i maj i fjol.

Uppgångens anatomi kan brytas ned i flera delar. Några tyckte nog att aktien var undervärderad, andra ville komma åt hedgefonderna.

En del ville också protestera mot fenomenet blankning, då investerare med hjälp av lånade aktier satsar på att en aktie ska gå ned, förklarar han.

Lyckan alldeles om hörnet

Men många, kanske de flesta, hoppade på för att göra sig en rejäl hacka efter att fenomenet tagit fart.

De såg nog det här som att köpa en trisslott.

Ju längre tid uppgången pågick, desto fler klev på tåget. Men sedan ett par dagar rasade aktien, och det rejält. För några dagar sedan var kursen omkring 300 dollar per aktie, nu har den gått ned till omkring 100 dollar.

De som köpt vill nu så klart att aktien ska fortsätta att stiga, säger Andersson.
Grunden för det här är sociala medier. På samma sätt som Donald Trump lyckades mobilisera väljare via sociala medier och påverka stormningen av Kapitolium genom att ofiltrerad och blixtsnabb kommunikation med sin kärnmålgrupp så organiserades även denna rörelse av Gamestop småsparare via sociala medier.
Nu har världen sett att social media kan mobilisera miljontals sparare och få en rejäl påverkan på de finansiella marknaderna. Gamestop var en kort tid världens mest handlade aktie.

Annons

Annons

Köpa eller sälja?

De har avhandlat aktien på Reddit, och även i slutna forum, där de höjt Gamestop till skyarna. De här forumen har varit självförstärkande, de påminner nästan lite om hur sekter brukar fungera, berättar han.

De som inte håller med har åkt ut ur grupperna.

Henrik Johansson, vd i Unga Aktiesparare, berättar att det kommer ganska många frågor om Gamestop till dem nu.

Men frågan är hur det låter i de slutna forumen nu.

Många ställer frågan "ska jag köpa Gamestop, eller ska jag sälja". Då kommer andra in och svarar som kan vara aktieägare i Gamestop, säger Henrik Johansson.

Partiska råd

Den som frågar har alltså bett om råd från dem som har allt att vinna på de köper, och inte säljer, förklarar han. Både han och Nicklas Andersson tror att många av Gamestop-köparna är relativt oerfarna på börsen.

Den som har ställt frågan har oftast ingen erfarenhet, och alla de andra framstår som experter. Och få tänker rationellt när de har förlorat pengar, säger Henrik Johansson.

Fast det finns också andra inslag i Gamestop-hetsen, förklarar han. Kanske till och med något vackert.

Om bara tillräckligt många vill något så kan de få något att hända i den riktningen. Och så kan jag tycka att det är nyttigt för hedgefonder att se att de inte har vägt in den risken, säger Henrik Johansson.

"Ont i magen"

Han och Nicklas Andersson tycker att det är synd att så många åkt på en smäll nu. Båda säger att de gör allt de kan för att prata, informera och utbilda om hur man ska investera klokt i aktier.

Jag har haft ont i magen den senaste veckan. Avanza tjänar ju pengar på handeln, men det är inte vår roll att gå in och säga vad man får och inte får handla om det är en noterad aktie. Jag tycker att vi har ett långtgående ansvar, fast det vi kan göra är att informera och utbilda, säger Nicklas Andersson.
Problemet är inte att man kan köpa aktier så här, utan att man inte fått kunskap om aktiesparande. Missen är att unga inte får utbildning om det här exempelvis i skolan, säger Henrik Johansson.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss