A-
A+

Spelbolag pressade på börsen

Förra året spelade rekordmånga på nätet, men skjutsen från pandemin har avtagit. Spelbranschen, som gått som tåget de senaste tio åren, kan nu vara på väg att mogna. Arkivbild.
Förra året spelade rekordmånga på nätet, men skjutsen från pandemin har avtagit. Spelbranschen, som gått som tåget de senaste tio åren, kan nu vara på väg att mogna. Arkivbild.
EkonomiTT

Flera av de svenska spelbolagen har bekänt färg. Delårsrapporterna hittills har fått ett minst sagt svalt mottagande på marknaden.

Från att alla ville äga gamingaktier förra året under pandemin, så är det nu tvärtom, säger Tomas Otterbeck på analysfirman Redeye.

Annons

Annons

Den svenska spelutvecklaren Stillfront Group presenterade sin delårsrapport på onsdagen. Rörelseresultatet uppgick till 289 miljoner kronor andra kvartalet, att jämföra med 336 miljoner kronor samma period förra året. Tillväxttakten har avtagit och utsikterna för nästa kvartal skruvats ner.

Stillfronts aktie rasade över 18 procent på börsen.

För G5 Entertainment gick det mindre dåligt. Aktien gick ner drygt 7 procent inledningsvis men återhämtade sig något under dagen. I tisdags föll Paradox Interactive med nästan 12 procent efter sin rapport.

Vi jämför oss med ett extraordinärt starkt kvartal förra året när samhället i stora delar av världen var nedstängt. Det är väldigt svåra jämförelsetal. En inbromsning var väntad men ändå går aktierna ner, säger Otterbeck.

Färre spelare

Stillfronts börsvärde har halverats sedan årsskiftet. Före sommaren kontaktade bolaget flera analytiker som bevakar Stillfront för att tala om att tillväxten inte skulle motsvara förväntningarna.

Aktien gick ner ganska rejält efter det, ändå går aktien ner ytterligare efter rapporten. Det handlar om att det gick ännu sämre än väntat, och en mindre förtroendekris.

Stillfront har färre aktiva spelare på sina nätspel än samma period förra året. Bolaget märker också av en policyförändring hos Apple där kunder kan välja bort att deras aktivitet spåras, vilket i sin tur försvårar marknadsföringen för Stillfront och andra spelföretag.

Annons

Annons

Rusat de senaste åren

Om man går tillbaka fem sex år har spelbolagen presterat enormt bra på börsen. Till exempel Stillfront, som noterades på Stockholmsbörsen 2015, gav en avkastning på runt 2 500 procent de följande fem åren. Embracer Group gjorde en liknande resa mellan 2016 och 2020.

De två andra bolagen bland de fyra största, Mojang och King, köptes upp av amerikanska bolag 2014 och 2016.

Antalet svenska dataspelsföretag växte från 145 till 435 mellan 2012 och 2019. Hela branschen omsatte nästan 20 miljarder kronor 2019, enligt organisationen Dataspelsbranschen.

Spelutvecklarföretagen kan delas upp i två huvudkategorier: de som säljer premiumspel där man betalar en engångskostnad vid köpet, och de som säljer "free to play"-spel som initialt är gratis men där spelare antingen lockas att köpa saker under tiden de spelar, eller får se annonser under tiden de spelar.

Premiumspelsbranschen ser fortsatt stark ut. Liknande bolag i USA har kommit något över förväntan, så jag tror vi kommer se att de går bättre än "free to play"-segmentet, säger Tomas Otterbeck.

Mindre beroende

Stillfront och G5 Entertainment riktar främst in sig på gratis mobilspel med möjlighet till köp, medan bolag som Embracer haft mycket fokus på försäljning av premiumspel. Först nästa vecka kommer Embracers delårsrapport.

De som säljer "gratis" nätspel följer noga antalet aktiva användare per dag och per månad. De som säljer "premiumspel", där kunden betalar en gång vid köpet, har inte samma löpande intäkter men är desto mindre beroende av daglig användning.

Företagen som utvecklar mobilspel, som utgör en stor del av marknaden för "free to play", får möjligen se en lägre tillväxttakt framöver, säger Otterbeck.

Jag tror att den tillväxten kommer mattas av. Den har varit extremt stark och Kina har varit det stora dragloket. Om de vill reglera så tror jag inte tillväxten kommer vara så här hög. Det är helt klart en mer mogen bransch nu.
Fakta: Lista över Sveriges största spelutvecklare
Bolag Nettoomsättning i miljoner kronor år 2019*
1. Mojang 5 595
2. Embracer Group 5 249
3. King 2 772
4. Stillfront Group 1 967
5. EA Dice 1 380
6. Paradox interactive 1 289
7. G5 Entertainment 1 233
8. Ubisoft Sweden 622
9. Avalanche 581
10. Starbreeze 280
Källa: Spelutvecklarindex för 2020
*Vissa bolag har brutet räkenskapsår
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova vårt medlemskap i en månad för endast en krona!