Speljätten: "Vi har det i modersmjölken"

Embracer group har flera större spelserier under sitt paraply. Förra året släpptes tillägget 'The two colonels' till 'Metro exodus'. Pressbild.
Embracer group har flera större spelserier under sitt paraply. Förra året släpptes tillägget "The two colonels" till "Metro exodus". Pressbild.
SpelTT

Sverige är stort i spelvärlden. Och även om ökad konkurrens och svårighet att hitta rätt personal är störningsmoment väntas framgången fortsätta.

Vi behöver fortsatt satsning på utbildning i landet, men jag ser väldigt positivt på framtiden, säger Lars Wingefors, vd på Embracer group.

Annons

Annons

'Saints row' tillhör Embracer groups mest framgångsrika spelserier, tidigare i år kom en uppfräschad version av 'Saints row: The third' som ursprungligen släpptes 2011.
"Saints row" tillhör Embracer groups mest framgångsrika spelserier, tidigare i år kom en uppfräschad version av "Saints row: The third" som ursprungligen släpptes 2011.

Den svenska spelindustrin fortsätter att slå rekord. I onsdags kom Dataspelsbranschen med årets Spelutvecklarindex, en genomgång av 442 bolags årsrapporter, som slår fast att tillväxten 2019 var på 27 procent. Branschen har en omsättning på 24,3 miljarder kronor. I topp på flera sätt: Embracer group.

Man får vara ödmjuk inför det, säger bolagets vd Lars Wingefors.

Embracer group är med sina 5,3 miljarder kronor tvåa på omsättningslistan bland svenska bolag, endast slagna av Minecraft-utvecklarna Mojang som rapporterade 5,6 miljarder kronor i omsättning 2019. Embracer är även klart störst sett till anställda, enligt Spelutvecklarindex 1 663, dubbelt så många som tvåan EA Dice.

Enligt Wingefors krockar rollen som en stor aktör lite med självbilden.

Jag gillar att vara underdog och vill inte nödvändigtvis vara en stor spelare. Tittar man på Embracer så investerar jag i människor, vi ger dem förtroende och kapital.

Förvärv och investeringar

Embracer har investerat rejält de senaste åren både i andra svenska spelbolag, men också i bolag utomlands. Under 2019 och 2020 har bolaget, som börsnoterades 2016, investerat i och förvärvat studior från bland annat Nya Zeeland, Tjeckien, Tyskland, Spanien och USA.

Vi är ett förvärvsdrivet, intensivt bolag, säger Wingefors och fortsätter:
Den stora flaskhalsen är att hitta talang. Det är svårt att hitta erfarna spelutvecklare, vi kan inte bara ha juniora, det måste vara en blandning. Allt det här tar tid. Det tar tid att bygga spel och det tar tid att bygga bolag.

Annons

Annons

Modersmjölk

Att det svenska spelundret är just det svenska spelundret och inte det danska eller rumänska tror Wingefors har en närmast kulturell förklaring.

Jag tror att vi har med oss en del i modersmjölken. Med den typen av skola vi har, men också vissa satsningar som hela hemdatorvågen under 1990-talet, det är sådana insatser som har stor betydelse för det vi ser nu 20 år senare.

Sverige är dock långt ifrån den enda aktören på en global marknad och enligt Wingefors finns det områden där Sverige behöver vara vaksamma för att framgångssagan ska fortsätta.

Det är väldigt viktigt att myndigheterna hänger med i utvecklingen. Tittar man på andra länder som exempelvis Kanada, Frankrike, England eller Tyskland så finns där stöd för att driva fler människor in i branschen. Om vi inte hänger med är risken att den svenska konkurrenskraften urholkas.
TT: Vad hade du velat se mer konkret?
En gemensam satsning på spelindustrin inom EU, där det finns ett stödsystem för den här typen av produkter. Eller inget stödsystem alls, i hela världen. Antingen eller. Som det är nu så har vissa länder stödsystem och det vrider på konkurrensen och skapar obalans. Det är väldigt svårt som liten spelstudio att sälja sin produkt globalt. Det är en global marknad, med global konkurrens.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons