A-
A+

Stängda butiker sänker Plantagen

Lena Hallgren från Spånga letar inspiration på trädgårdsbutiken Plantagen i Bromma på onsdagen. Vårvädret i merparten av landet har fått fart på försäljningen hos trädgårdskedjorna. Och inget tyder på att odlarlusten hos svenskarna avtar. Tvärtom tänker många lägga mer tid och pengar på trädgården i år.
Lena Hallgren från Spånga letar inspiration på trädgårdsbutiken Plantagen i Bromma på onsdagen. Vårvädret i merparten av landet har fått fart på försäljningen hos trädgårdskedjorna. Och inget tyder på att odlarlusten hos svenskarna avtar. Tvärtom tänker många lägga mer tid och pengar på trädgården i år.
EkonomiTT

Pandemin har satt fart på trädgårdsbranschen.

Vi räknar med att den effekten håller i sig, säger Jonas Wiström, vd för Ratos som äger trädgårdskedjan Plantagen.

Annons

Annons

Annons

Annons

När riskkapitalbolaget Ratos, som äger Plantagen, redovisade sitt resultat för första kvartalet visade siffrorna att Plantagen gått med förlust med 99 miljoner kronor. Det var vd Jonas Wiström nöjd med.

Första kvartalet är alltid dåligt för Plantagen. Men den här siffran var klart bättre än förra året, säger Jonas Wiström, som påpekar att förbättringen kom trots att Plantagens butiker i Norge varit helt eller delvis stängda under en stor del av kvartalet, och trots dåligt väder och att företaget haft problem med leveranser.
Logistikproblemen är dock över nu och i sommar har vi alla produkter på hyllorna, det räknar vi med, säger han.

Ökad försäljning

Plantagens omsättning växte med 21 procent under kvartalet. Jonas Wiström tror att ökningen kan hålla i sig.

Man kan jämföra med flygresor – svenskarna kommer inte att flyga lika mycket efter pandemin som före. Vi har ju lärt oss ett annat sätt att jobba och ha möten. Visst har Plantagen haft hjälp av pandemieffekten det här kvartalet. Men vi tror att trädgårdsintresset består, säger han.

Det fanns redan tidigare ett underliggande ökat intresse för odling i alla åldersgrupper, enligt Jonas Wiström.

För Plantagen steg nettoomsättningen till 655 miljoner kronor, upp från 537 miljoner ett år tidigare. Rörelseresultatet (ebit) blev en förlust på 99 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förlusten på 167 miljoner under första kvartalet 2020.

Annons

Annons

Pandemin påverkar

Hela bolaget Ratos redovisar en vinst före skatt på 67 miljoner kronor för årets första kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 127 miljoner kronor ett år tidigare.

Nettoomsättningen sjönk till 4 432 miljoner kronor, ned från 4 705 miljoner.

Pandemin präglar flera bolag i Ratos portfölj negativt, bland annat av resebegränsningar och nedstängningar i Norge och Finland.

Därutöver steg transportkostnaderna för leveranser av insatsvaror på grund av bristande transportkapacitet globalt, säger vd Jonas Wiström.

Sålde Bisnode

Ratos sålde sina 70-procentiga andelar i kreditupplysningsföretaget Bisnode och Bisnode Belgien under kvartalet, vilket gav en reavinst på 1 773 miljoner kronor. Bisnode stod för 54 procent av resultatet under första kvartalet 2020.

Rörelseresultatet för kvarvarande verksamhet lyfte under första kvartalet till 154 miljoner kronor, upp från förlusten på 14 miljoner ett år tidigare. Den organiska försäljningsutvecklingen var negativ, minus 2 procent.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

premium_musicquiz_v1

Är det din tur att vinna?