A-
A+

Stora brister i handeln med bekämpningsmedel

Det finns stora brister i informationsgivningen i butiker som säljer bekämpningsmedel för privat bruk. Arkivbild.
Det finns stora brister i informationsgivningen i butiker som säljer bekämpningsmedel för privat bruk. Arkivbild.
MiljöTT

Butiker som säljer bekämpningsmedel för privat bruk måste informera kunden om riskerna med de ibland mycket farliga produkterna. Men många återförsäljare uppfyller inte upplysningskravet.

Annons

Annons

Felaktig användning kan ge skador både på ens egen hälsa och miljön, så där måste det ske en förbättring, säger Jenny Karlsson, inspektör på Kemikalieinspektionen.

Tillsammans med inspektörer från 78 kommuner genomförde myndigheten förra året en tillsyn av handeln med bekämpningsmedel. Sammanlagt kontrollerades 1 343 bekämpningsmedel, 38 primärleverantörer och 440 återförsäljare.

Större delen av de granskade medlen var produkter som får användas av privatpersoner i exempelvis trädgården.

Inom vissa områden var vi förvånade över att man hittade så mycket brister. Man hittade också väldigt många gamla produkter där godkännandet av olika anledningar hade gått ut.

"Det förvånar"

Över 60 procent av de kontrollerade e-handlarnas annonser visade sig sakna information om hur bekämpningsmedlen ska användas på ett säkert sätt, och över 40 procent saknade information om produkternas farliga egenskaper.

I den fysiska handeln underlät 35 procent av återförsäljarna att informera om risker och 30 procent missade kravet på en närvarande anställd med utbildningsbevis för att få sälja växtskyddsmedel.

Många återförsäljare verkar inte känna till reglerna. Det förvånar med tanke på att det handlar om regler som funnits ett bra tag, säger Jenny Karlsson.

Annons

Annons

Misstänks för brott

Hela 15 procent av de kontrollerade återförsäljarna hade så allvarliga brister att det ledde till miljösanktionsavgifter eller anmälan till miljöåklagare efter misstankar om brott.

Det var en väldigt hög siffra, måste jag säga. Att så många hade så pass allvarliga brister gör det tydligt att vi behöver satsa mer på informationsinsatser för att nå ut till företagen.

De företag som ingick i tillsynen är baserade i Sverige. Enligt Jenny Karlsson finns samtidigt en stor utmaning med e-handel där det inte alltid är glasklart för konsumenten vem man handlar av.

Det är lätt att handla på nätet, men det finns inte så mycket kontroll. Man förstår inte alltid att företaget inte finns i Sverige, och många tror kanske att bara för att man kan köpa en produkt så är den tillåten. De förstår inte att de köper något som är olagligt.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.