A-
A+

Storsjukhus på väg mot köfritt

VårdTT

Efter att väntetiderna på operationer ökat under pandemin verkar satsningar från ett av landets största sjukhus, Karolinska universitetssjukhuset, ha gett resultat. Men det finns oro för hur de anställda ska orka.

Annons

Annons

Caroline Hellsjö-Sander, produktionsdirektör Karolinska universitetssjukhuset.
Caroline Hellsjö-Sander, produktionsdirektör Karolinska universitetssjukhuset.
'Vi förstår inte hur man ska lyckas genomföra mer vård utan att tillsätta resurser', säger Sophia Godau, styrelseledamot i Vårdförbundet och ledamot i Vårdförbundet avdelning Stockholm.
"Vi förstår inte hur man ska lyckas genomföra mer vård utan att tillsätta resurser", säger Sophia Godau, styrelseledamot i Vårdförbundet och ledamot i Vårdförbundet avdelning Stockholm.

Från augusti till oktober i år har antalet patienter som väntar på en operation minskat från 1 677 till 736. Det motsvarar en minskning med omkring 100 patienter i veckan.

Det viktiga är att vi har lyckats göra detta utan att ta in extra personalresurser. Vi har opererat på lördagar och vissa kvällar men framför allt har vi arbetat mer effektivt under ordinarie arbetstider, säger Caroline Hellsjö Sander, tillförordnad produktionsdirektör på Karolinska universitetssjukhuset i Stockholm.

Köerna refererar till antalet patienter som inte fått en planerad operationstid inom den tid de ska. Det handlar patienter som omfattas av vårdgarantin, som är 90 dagar. För jämförelser var det 1 458 som väntade 2019 och 2 085 år 2021.

Sedan ett antal år har sjukhuset förstärkt ordinarie bemanning på operation med personal från inhyrningsföretag. Men enligt Caroline Hellsjö Sander har satsningen mot köfrihet inte medfört att den kategorin ökats.

Arbetar mer effektivt

Enligt henne handlar effektiviteten framför allt om att gemensamma satsning från olika delar av sjukhuset lett till förbättrade processer.

Det handlar till exempel om att vi har rutiner för att ringa in patienter på stand by om den patient som är inplanerad för operation av någon anledning bokar av, säger hon.

Som en del i arbetet har sjukhuset bland annat utfört operationer under ett antal lördagar under våren och hösten.

Markus Aly är kirurg och tillförordnad sektionschef på urologen på sjukhuset. Att de har opererat lördagar och senare vissa vardagskvällar, har gett mer luft i systemet. Enligt honom har det inte behövts extraresurser för att klara detta utan ordinarie anställda har frivilligt fått sätta upp sig på extrapass.

Det kräver ju att det funkar familjemässigt och att man ändå har tid till återhämtning. Min bild är att det fungerat bra och jag upplever inte att personalen är tröttare än i våras.

Annons

Annons

Kan inte pågå länge

Men det är ingenting som kan fortgå hur länge som helst, tillägger han.

Jag tror att det går under en begränsad tid att jobba så, sen blir det för tufft.

Enligt Caroline Hellsjö Sander är de extra insatserna som helgoperation ingenting som ska permanentas. Men hon tror att målet om att bli köfria till årsskiftet är rimligt och att de sedan inte ska byggas på igen.

Men från fackligt håll ser man med viss oro på satsningen.

Vi blev både förvånade och förfärade när vi hörde om den. Självklart är det ett bra mål att befolkningen ska få vård i tid, men vi frågar oss med vilka resurser det ska göras. Vi kommer från en pandemi och en sommar där alla inte kunnat ha fyra veckors sammanhängande semester, säger Sophia Godau, biomedicinsk analytiker på Karolinska universitetssjukhuset och ledamot i Vårdförbundet avdelning Stockholm.

Ställer upp för patienterna

Att frivilligt sätta upp sig på extrapass är handlar inte alltid om att man gärna vill jobba mer.

Många av våra medlemmar har en dålig löneutveckling och tar pass för att få extra pengar utan att få möjlighet till tillräcklig återhämtning. Man tackar ja för att ställa upp för arbetsgivaren och för patienterna, säger hon.

Från Vårdförbundet ställer man sig också frågande till de effektiviseringar som görs.

Vi förstår inte hur man ska lyckas genomför ännu mer vård utan att tillsätta resurser. Vårdköerna beror dels på pandemin men också på att det inte finns tillräckligt med personal, säger hon.

På Karolinska universitetssjukhuset har man kontinuerligt inhyrd operationspersonal för att klara verksamheten.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.