A-
A+

Strejken påverkar 30 000 resenärer om dagen

Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.
Anko van der Werff, VD och koncernchef för SAS.
EkonomiTT

SAS och pilotfacken har inte kommit överens. Nu tas piloterna ut i en strejk som enligt SAS drabbar runt 30 000 resenärer dagligen.

Bolagets vd Anko van der Werff kallar strejken för "skamlig" medan pilotfacken anser att SAS tvingade fram den.

Annons

Annons

Pressuppbåd utanför Näringslivets hus i Stockholm där förhandlingarna avslutats och besked om strejk kommit.
Pressuppbåd utanför Näringslivets hus i Stockholm där förhandlingarna avslutats och besked om strejk kommit.

Strax efter klockan 12 på måndagen gav SAS vd Anko van der Werff beskedet att parterna inte kommit överens och att piloterna därför tas ut i strejk:

Det här är riktigt, riktigt dåliga nyheter. Vi är förkrossade, säger han till medierna som samlats utanför Näringslivets hus i centrala Stockholm.

Strejken betyder att plan som flygs av cirka 900 SAS-anställda piloter nu ställs in. Runt 30 000 passagerare per dag berörs, enligt SAS.

"Strejkkultur"

Enligt Anko van der Werff, som är märkbart upprörd, försvårar strejken bolagets möjlighet att hitta investerare och sätter hela företagets framtid på spel.

Vad vi har här är en strejkkultur. Det här är sjätte strejken de senaste tolv åren. Hur i hela världen ska vi lyckas hitta investerare om det fortsätter så här, säger han.

Han kallar vidare strejken för "skamlig" och beklagar att den inträffar under vad som enligt honom är den mest intensiva perioden för bolaget på två och ett halvt år.

SAS ledning har sedan tidigare beslutat om en räddningsplan där bolaget ska ta in 9,5 miljarder kronor.

Annons

Annons

"Allvarlig situation"

Enligt SAS förhandlingschef Marianne Hernæs inleds strejken direkt, men de piloter som är ute och flyger tas ut i strejk först när de kommit till sin hemmabas.

Det här är en mycket, mycket allvarlig situation för SAS, säger hon.

"Vill inte komma överens"

Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, uppger att facket inte ansåg sig ha något annat alternativ än strejk.

Vi anser inte att vi väljer det här utan att SAS tvingar oss, säger han.

Piloterna har, enligt facket, varit beredda att göra "betydande eftergifter". Martin Lindgren vill inte gå in på några detaljer i förhandlingarna, mer än att de inte kom i mål.

Vi skyller det på SAS. De vill inte komma överens utan vill ha strejk, säger han.

Han uppger att facket står redo att återuppta förhandlingarna "när de kan", men att fokus nu ligger på att ta hand om medlemmarna.

Arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen anser i sin tur att piloternas agerande är "djupt oansvarigt" och att strejken är dålig för alla inblandade:

"Vi går nu in i ett okontrollerat skeende som kan få allvarliga följdverkningar för det svenska samhället och det svenska näringslivet", säger vd Marcus Dahlsten i en kommentar.

"Följer situationen"

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S), som i början av juni klargjorde att staten inte kommer att skjuta till mer pengar till SAS, säger i en skriftlig kommentar till TT att staten som aktieägare i SAS "följer situationen noga".

"I övrigt har vi inga kommentarer, det är arbetsmarknadens parter som ansvarar", skriver Thorwaldsson.

Förutom den danska och svenska staten är även Wallenbergfamiljen storägare i SAS. I en kommentar till TT skriver en talesperson för familjen:

"Wallenberg Investments beklagar naturligtvis djupt att det nu blir strejk men hänvisar till parterna att kommentera detta ytterligare."

Tuffa förhandlingar

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året.

Pilotfacket menar att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet, genom att anställa ersättare via bemanningsbolag i stället för att återanställa tidigare medarbetare.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.