A-
A+

Studie ska hejda radikalisering i spelvärlden

Sverok får närmare en miljon kronor till projekt. Arkivbild.
Sverok får närmare en miljon kronor till projekt. Arkivbild.
SpelTT

Annons

Annons

Spelkulturförbundet Sverok får 900 000 kronor för att motverka radikalisering av unga i spelvärlden. Sverok bland annat ska undersöka unga spelares erfarenheter av extremism i spelvärlden.

Pengarna ska gå till projektet "Studie om antidemokratisk radikalisering på spelplattformar" och studien finansieras av Center mot våldsbejakande extremism (CVE).

Sverok vill motverka hatisk propaganda, desinformation, konspirationsteorier och rekrytering till våldsbejakande miljöer i spelmiljöer där spelare mellan 12 och 20 år vistas.

"Vi ser ett behov av att öka kunskapen kring radikalisering i miljöer där unga befinner sig. Vi ser även behov av att identifiera hur Sverok, men även svenska myndigheter och övriga samhället, kan arbeta förebyggande för att minska radikalisering på spelplattformar", säger Nicholas Ranegie, kommunikationssamordnare på Sverok i ett pressmeddelande.

Rättad: I en tidigare text fick CVE fel namn.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.