A-
A+

Svenne – högerextrem på grund av sitt namn

Göteborgsoperan har dramatiserat Per Nilssons bok 'Svenne' – som handlar om rasism, civilkurage och makt. Pressbild.
Göteborgsoperan har dramatiserat Per Nilssons bok "Svenne" – som handlar om rasism, civilkurage och makt. Pressbild.
TeaterTT

En ung kille blir indragen i en extrempolitisk rörelse – på grund av sitt namn. När Göteborgsoperan dramatiserar Per Nilssons Augustprisvinnande bok "Svenne" handlar det om civilkurage, våldsspiraler och rasism.

Annons

Annons

Lennon Liljesson Torpadie, Tilda Du Rietz och August Westlund delar på rollen som Svenne, i 'Återskapa: Svenne'. Pressbild.
Lennon Liljesson Torpadie, Tilda Du Rietz och August Westlund delar på rollen som Svenne, i "Återskapa: Svenne". Pressbild.
När vi läste boken kändes den mer aktuell än någonsin. Under många år har det funnits en växande högernationalism i Sverige och Europa, som den här boken handlar om, hur sådana krafter kan växa när det inte finns tillräckligt med motstånd, säger Saga Björklund Jönsson, och får medhåll av Hanna Morau.

De två har skrivit manus, regisserat och koreograferat uppsättningen som nu visas på Göteborgsoperan. "Återskapa: Svenne" har gjorts inom ett projekt där unga människor omtolkar klassiska verk. Här är det Verdis "Nabucco" som man har dragit paralleller till, en opera som handlar om maktmissbruk, och om vem som är ond och vem god – något Morau och Björklund Jönsson tycker att man kan fråga sig också om Svenne.

Regissörerna framhåller att Per Nilssons bok är ett verk i egen rätt, men att ha ett äldre verk som klangbotten ger också en ytterligare dimension.

Det äldre hjälper en att zooma ut lite, att kunna gå från samtiden och tvinga sig att se det större perspektivet, i en historisk kontext. Vad är maktmissbruk över hundratals år? säger Saga Björklund Jönsson.

Högaktuell i valrörelsen

Tajmingen med valrörelsen var medveten, men båda regissörerna blev ändå förvånade över hur högaktuell uppsättningen visade sig bli. De anser att flera politikers hårda uttalanden i valrörelsen illustrerar det pjäsen tar upp.

Det har visat sig att den här valrörelsen spelar mycket på kriminalitet, straff, gäng och våld, och det handlar det här mycket om – våldets spiraler. Vad en politiker säger kan ge ringar på vattnet för hur en våldsspiral sätter i gång, säger Saga Björklund Jönsson och Hanna Morau tar vid:
Ord spelar roll, det någon säger kan få konsekvenser och vem ska ansvaret ligga på då?

Ansvarsfrågan i boken är central: där blir Svenne knivhuggen under en skolresa till Stockholm, av ett gäng invandrade killar som hånar honom för hans namn – att en "svenne" blir döpt till Svenne. Den unga pojken dras sedan in i en högerextrem rörelse som använder honom som en symbol för den blonda, svenska, vita killen.

Jag hoppas att man börjar fundera kring sitt eget ansvar, vad betyder det att inte säga ifrån, till exempel, säger Saga Björklund Jönsson och Hanna tar vid:
Jag hoppas också att man kan börja försöka förstå varför vi människor gör som vi gör, varför dras vi till populistiska krafter till exempel?

Annons

Annons

35 personer på scen

Runt 35 personer i åldrarna 14 till 75 framför den nyskrivna musikalen på scenen, till Saga Björklund Jönssons klubbliknande musik. Föreställningen handlar också om hur medier rapporterar om de här frågorna, och estetiken är inspirerad av den typ av glittriga, synkroniserade dans som man kan se i Melodifestivalen, eller Bingolotto.

Vi försöker att förlägga handlingen i något slags universum som man inte i första hand skulle koppla till den här tematiken, för att visa att de här frågorna kan aktualiseras var som helst, säger Saga Björklund Jönsson.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.