A-
A+

Svenskan som kör extrema elbilsrallyt i öknen

Mikaela Åhlin-Kottulinsky med Jenson Button. De två kör ökenrallyt Extreme E Desert X Prix 2021 för elbilar i Saudiarabien tillsammans.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky med Jenson Button. De två kör ökenrallyt Extreme E Desert X Prix 2021 för elbilar i Saudiarabien tillsammans.
BilsportTT

Extreme E är elbilstävlingen som lockat några av sportens största stjärnor med ambitionen att göra skillnad för klimatet och jämställdheten.

Bland förarna finns Sveriges främsta kvinnliga racingförare.

Detta är utan tvekan det svåraste jag har gjort, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky, inför första deltävlingen i Saudiarabien.

Annons

Annons

Mikaela Åhlin-Kottulinsky kör Extreme E Desert X Prix 2021 tillsammans med Jenson Button.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky kör Extreme E Desert X Prix 2021 tillsammans med Jenson Button.

Några av motorvärldens största har engagerat sig i Extreme E. Formel 1-stjärnorna Lewis Hamilton och Nico Rosberg driver varsitt stall och bland förarna finns fyra svenskar; rallycrosstjärnorna Mattias Ekström, Timmy Hansen och Johan Kristoffersson – samt Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Första deltävlingen sker i ökenområdet i Saudiarabien. Längre fram körs tävlingar på bland annat Grönland och i Chile – för att lyfta fram klimatutmaningarna världen ställs inför.

I tävlingarna turas en kvinnlig och en manlig förare om att köra bilen – för att lyfta fram jämställdhet.

Den första tävlingsdagen kördes kvalet och på söndagen avgörs finalen. Det har varit utmanande att tävla i öknen.

Det är första gången jag kör i sand och öken. Både jag och Jenson kommer från banracing, där man känner till banan på förhand. I rally har man noter och kartläsare, i Dakar kör man flera hundra kilometer. Här räknas sekunder snarare än minuter och vi har bara en chans, berättar Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Jenson heter Button i efternamn, britten som vann formel 1-mästerskapet 2009 och som kör tillsammans med svenskan i ett stall han själv driver.

Alla nybörjare

I startfältet finns flera av världens mest erfarna förare från rally, rallycross och formel 1 – men i år är alla nybörjare på sitt sätt.

Vi har haft problem med tekniken. Hittills har jag inte haft ett enda varv på banan med samma prestanda, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Alla stall har likadana bilar med samma slags teknik. Under skalet på ”Odyssey 21”, sitter chassi och teknik från Spark och Williams. De två elmotorerna ger en total effekt på 550 hästkrafter och 920 newtonmeter.

Det är mer än i Formel E och rally-VM, men mindre än i rallycross. En representant från Spark berättar att värmen har gjort att man varit tvungna att sänka effekten för att undvika att batteri och motor överhettas. Men att man överlag är nöjda med att ha så många bilar i startfältet.

För att begränsa tävlingens koldioxidavtryck – som kompenseras för genom olika aktioner – har man decimerat personalen till sju per stall och på tävlingsplatsen finns endast reservdelar för två bilar.

Grundaren Alejandro Agag, som även startat Formel E, säger att man måste vara flexibel när man startar en ny tävlingsform.

Vi har ändrat tävlingsreglerna under resans gång och de kan komma att ändras ytterligare. Från början var tanken att flera bilar skulle tävla mot varandra i samma heat men på grund av dammet och sikten var vi tvungna att tänka om, så nu kör varje lag en och en fram till finalerna under söndagen.

Annons

Annons

"Ingen är perfekt"

På frågan om han inte anser att det är kontroversiellt att ha ett lopp i en oljediktatur som bryter mot mänskliga rättigheter, utfärdar dödsstraff och begränsar kvinnors frihet svarar han blankt nej.

Ingen är perfekt – i så fall hade vi behövt hålla alla deltävlingar i Vatikanstaten.

Han tycker att man måste stötta och uppmuntra ett land som har påbörjat en förändring i rätt riktning. För tre år sedan fick kvinnor inte köra bil här. Och Extreme E är den första motorsportstävlingen med lika många kvinnor som män på startfältet.

TT: Hur är det att tävla i ett land där kvinnor inte har samma rättigheter som män?

Det var lite frustrerande att de manliga förarna kom igenom passkontrollen snabbare än oss tjejer. Vi var tvungna att gå till en speciell lucka. Och på hotellet tilltalar personalen mig med Mister Mikaela, säger Åhlin-Kottulinsky.

Hon fortsätter:

Men anledningen till att vi startar här är att Saudiarabien har världens största sammanhängande ökenområde och varje deltävling syftar till att belysa vilka problem klimatförändringarna skapar på olika platser. Men jag hoppas också att budskapet om att kvinnor och män tävlar på samma villkor och att våra prestationer räknas lika ska nå fram.

För Jenson Button var Extreme E intressant eftersom elbilar och hållbarhetstänk är något som ligger i tiden.

När det kommer till att hitta sponsorer är det troligtvis den bästa kategorin som finns inom motorsporten just nu, säger han och fortsätter:
Det är elektriskt, det är ny teknologi som vi kommer att använda i personbilar inom 10-15 år och det är ”wheel-to-wheel action” med de bästa förarna i världen, manliga och kvinnliga. Och det har aldrig hänt förut, säger Jenson Button.

TT: Varför valde du Mikaela som din teamkamrat?

Jag testade flera tjejer och Mikaela körde rätt överstyrt, lite ”Scandinavian Flick”. Hennes körstil var vacker att se på och hon var snabb på testerna.
Men jag ville att hon skulle köra lite smidigare. Då ändrade hon körstil direkt och att hon kunde anpassa sig så snabbt imponerade på mig.

Julia Brzezinska/TT

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!