Telejättar lovar uppkopplad jul utan strul

I coronatider vill många hålla kontakten med nära och kära med hjälp av videosamtal. Arkivbild.
I coronatider vill många hålla kontakten med nära och kära med hjälp av videosamtal. Arkivbild.
TeknikTT

Videosamtal med mormor, digital uppesittarkväll med kompisgänget och livesänd julklappsöppning med kusinbarnen.

Håller internetkapaciteten för julen 2020, när fysisk distans bäddar för mer digital samvaro?

Annons

Annons

Annons

Annons

Det är en viktig fråga, säger Staffan Åkesson, nätchef på Telia.
Förr exploderade alltid sms-trafiken på nyår när alla skulle skicka "gott nytt år" till varandra. Det var en stor utmaning för operatörerna att hantera den peaken.

Men något liknande som överbelastar svenskarnas internet över jul är han inte särskilt orolig över.

"Ser en stark ökning"

Coronapandemin har nämligen redan målat om landskapet när det gäller svenskarnas internetanvändning. Datatrafiken har flyttat ut från kontorskomplex till bostadsområden och sommarstugor när distansjobb har blivit vardag för många. Dessutom har den ökat totalt sett när digitala möten har ersatt fysiska.

Vi har jobbat hela året med att anpassa näten efter de nya förhållanden som pandemin har drivit på. Vi ser en stark ökning i våra nät, och har ökat kapaciteten på 600 platser för att kunna möta det, säger Staffan Åkesson.

Dessutom är just videomöten väldigt effektiva sett till hur mycket kapacitet de tar, enligt honom. Snarare är det att strömma filmer eller serier som tar upp mer av kapaciteten.

Tjänster som videokonferenser, Zoom, Facetime och liknande har ökat med 400 procent i år. Men av den totala trafiken i vårt nät så står de bara för fyra procent.

Annons

Annons

Ingen risk

TT: Så det finns ingen risk för överbelastning?

Nej, det gör det inte. Över jul är folk lediga och sitter inte i långa videomöten hemifrån så den arbetsdrivna trafiken kommer att gå ner. Kanske ersätts de med fler, kortare samtal mellan släkt och vänner men de tar så lite kapacitet så det är ingen utmaning.

Hos konkurrenten Tele2 resonerar man i samma banor.

Vi ser att kapacitetsbehovet har ökat nu när alla jobbar hemifrån under dagtid. Och i Sverige har vi nät som kan hantera det här, till skillnad från hur det sett ut i en del andra länder, säger Joel Ibson, kommunikationsansvarig på Tele2 och tillägger:
Vi ser inga kapacitetsrisker inför jul och nyår och vi hoppas att vår uppkoppling kan hjälpa människor till närhet och umgänge, även när det måste ske på avstånd.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons