A-
A+

Tsunamin i Thailand har blivit svensk opera

Lugnet på en strand med semesterfirare störs av en okänd kvinnas utbrott i 'Strandad'. Karin Rehnqvist och Kerstin Perskis opera har premiär i Stockholm den 19 november.
Lugnet på en strand med semesterfirare störs av en okänd kvinnas utbrott i "Strandad". Karin Rehnqvist och Kerstin Perskis opera har premiär i Stockholm den 19 november.
OperaTT

2022 är Karin Rehnqvists år. Nyligen tilldelades tonsättaren Nordiska rådets musikpris för hyllade körverket "Silent earth" och som kronan på verket är det nu äntligen premiär för hennes och Kerstin Perskis opera "Strandad".

Annons

Annons

Karin Rehnqvist och Kerstin Perski har skapat flera musikaliska verk ihop. Men operan 'Strandad' det absolut största och 'fläskigaste' konstverk som bär deras signaturer.
Karin Rehnqvist och Kerstin Perski har skapat flera musikaliska verk ihop. Men operan "Strandad" det absolut största och "fläskigaste" konstverk som bär deras signaturer.
Karin Rehnqvist tilldelades i början av november Nordiska rådets musikpris för körverket 'Silent earth'. Även det var ett verk med text av kollegan Kerstin Perski.
Karin Rehnqvist tilldelades i början av november Nordiska rådets musikpris för körverket "Silent earth". Även det var ett verk med text av kollegan Kerstin Perski.
Kerstin Perskis libretto är inspirerat av urkatastrofen i romarrikets Pompeji, då vulkanen Vesuvius fick ett utbrott som begravde en hel stad och en stor del av dess befolkning.
Kerstin Perskis libretto är inspirerat av urkatastrofen i romarrikets Pompeji, då vulkanen Vesuvius fick ett utbrott som begravde en hel stad och en stor del av dess befolkning.

Kerstin Perski och Karin Rehnqvist har jobbat ihop länge. Första gången som deras text och musik möttes var redan 1999 i barnoperan "Sötskolan". Med åren har duon skapat flera verk ihop, bland annat det nyligen prisade "Silent earth". Men "Strandad" är det absolut största och "fläskigaste" som bär deras signaturer.

Det har varit fantastiskt att se hur allt har fallit på plats under repetitionerna på Operan. Att få ihop något som är så här stort kräver ett enormt och kärleksfullt engagemang hos alla som är iblandade, säger Karin Rehnqvist.

Opera extra allt

"Strandad" är en två timmar lång nyskriven opera extra allt som har växt fram under lång tid. Kerstin Perski skrev de första raderna till librettot 2006 och 2008 började Karin Rehnqvist att komponera musiken. Operan handlar om att handskas med kollektiva förluster och den stora katastrofen i minnet var tsunamin i Thailand 2004. Karin Rehnqvist hade själv upplevt händelsen och berättat om den för sin kollega.

Men det finns också andra utgångspunkter, säger Karin Rehnqvist som inte vill gå in närmare på sina minnen av tsunamin.

En annan utgångspunkt är katastrofen i romarrikets Pompeji, då vulkanen Vesuvius fick ett utbrott som begravde en hel stad och en stor del av dess befolkning.

Jag var tvungen att gå tillbaka till en riktig urkatastrof för att hitta det rätta språket, säger Kerstin Perski.

Tsunamin må ha blivit suddig i det kollektiva minnet, men det senaste decenniet har inte saknat katastrofer och kollektiva förluster. Jordbävningen på Haiti 2010 och den året därpå i Japan. Kriget i Syrien och i Ukraina. Listan kan göras alldeles för lång.

Sorgligt nog är operan mer aktuell än någonsin, säger Karin Rehnqvist.

Annons

Annons

Drömspel på strand

Publiken möter semesterfirande människor på en strand. Men så gör en kvinna entré som får ett plötsligt utbrott. Ingen vet varför, inte ens hon själv. En äldre kvinna vid namn Maria förbarmar sig över henne och nedstigningen i en stor sorg tar sin början.

Operan tar avstamp i realism men blir sedan ett drömspel. Det som egentligen sker är att Maria möter en del av sig själv som hon har undertryckt, säger Kerstin Perski.

Maria möter ett slags mytisk figur i form av Den andra. Figuren har dykt upp tidigare i duons gemensamma verk och anknyter till den sumeriska myten om gudinnan Inanna och den hinduistiska myten om gudinnan Kali, som är en gudom i sin egen rätt men också en dödlig och vildsint gestaltning av krigsgudinnan Durga.

Det finns också kopplingar mellan "Strandad" och "Silent earth" som handlar om klimatkatastrofen, säger Karin Rehnqvist.

Trallvänliga melodier

Musikaliskt är "Strandad" ett verk som mobiliserar allt en opera har att erbjuda när det kommer till starka känslor och kontraster. Det väldigt dramatiska möter det oerhört sköra och vackra. Orkesterns hela klangpalett möter en ensam trubadur. Och operasångare möter folksångerskan Lena Willemark i rollen som Den andra.

Jag har jobbat mycket med olika röstkvaliteter. Ibland är det hela kören, ibland bara en suggestiv kvinnokör, ibland en manskör, säger Karin Rehnqvist, som också utlovar en del trallvänliga melodier som förhoppningsvis ska fastna hos publiken.

Operans tema kan anses mörkt, men duon påpekar att det är ett verk som slutar i ljus och hopp. De beskriver "Strandad" som en rituell opera om att hitta en väg genom den kollektiva sorgen och i slutändan försonas med vad som har hänt.

Den handlar om kampen mellan ljus och mörker. Det blir ofta så när vi skapar något tillsammans, säger Karin Rehnqvist.

"Strandad" har urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm den 19 november.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.