A-
A+

Uppgifter: Chefredaktörer gripna i Belarus

Belarus president Aleksandr Lukasjenko slår ned allt hårdare mot landets allt färre oberoende medier. Bild från Minsk den 2 juli.
Belarus president Aleksandr Lukasjenko slår ned allt hårdare mot landets allt färre oberoende medier. Bild från Minsk den 2 juli.
BelarusTT-AFP

Belarusiska myndigheter har slagit till mot flera oberoende nyhetssajter. Flera reportrar går inte att få tag på och två chefredaktörer uppges vara gripna.

Annons

Annons

Belarusiska myndigheter har slagit till mot den oberoende nyhetssajten Nasja Nivas redaktion. Enligt ett uttalande har landets informationsdepartement begränsat åtkomsten till sajten efter anklagelser om att den publicerat "olagligt innehåll". Sajten går nu inte att nå från varken Belarus och utlandet.

Nasja Niva skriver på Twitter att de inte får tag på flera anställda, däribland chefredaktören Jegor Martinovitj. Enligt Martinovitj fru har hennes man gripits. Flera husrannsakningar ska ha genomförts – på redaktionen, hemma hos den gripna chefredaktören och hos en annan anställd.

Räden utgör det andra större tillslaget sedan nyhetsportalen tut.by, som rapporterade vittgående om protesterna i landet efter presidentvalet 2020, släcktes av myndigheterna i maj. Flera journalister som rapporterade om fjolårets massdemonstrationer står inför långa fängelsestraff under president Aleksandr Lukasjenkos auktoritära styre.

Enligt Belarus journalistförbund har även den oberoende nyhetssajten orsha.eu:s chefredaktör gripits.

Två andra oberoende redaktioner i landet – Brestskaja Gazeta och Inter-press – har även de fått besöks av landets säkerhetstjänster under dagen, enligt tut.by:s Instagramkonto som fortfarande är aktivt.

I januari i år slutade Brestskaja Gazeta att ge ut sin papperstidning, då samtliga tryckerier som redaktionen hört av sig till vägrat att ta emot beställningar.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Spara 100 kronor på ett helår – ingen bindningstid!