A-
A+

Utan Trump: Amerikaner ser mindre på nyheter

Den dåvarande presidenten Donald Trump håller sitt direktsända State of the Union-tal i februari i fjol. Bilden är tagen hos Unga republikaners förening i Miami.
Den dåvarande presidenten Donald Trump håller sitt direktsända State of the Union-tal i februari i fjol. Bilden är tagen hos Unga republikaners förening i Miami.
USATT

Med Donald Trumps exit ur rampljuset har aptiten för nyheter minskat i USA. Trafiken till nästan alla stora nyhetssajter går ner.

Annons

Annons

Direktsändningen av president Joe Bidens installationstal i januari, här på en tvättinrättning i Los Angeles.
Direktsändningen av president Joe Bidens installationstal i januari, här på en tvättinrättning i Los Angeles.
Anhängare till den dåvarande presidenten Donald Trump demonstrerar i Santa Ana i Kalifornien kort efter presidentvalet i november.
Anhängare till den dåvarande presidenten Donald Trump demonstrerar i Santa Ana i Kalifornien kort efter presidentvalet i november.

Jämfört med det dramatiska januari – då kongressen stormades, riksrättsåtal mot president Trump väcktes och demokraten Joe Biden installerades som USA:s 46:e president – var utvecklingen i februari blek.

Trafiken till nästan alla stora nyhetssajter minskade med 20 procent eller mer, skriver Axios med hänvisning till uppgifter från analysbolaget Similarweb. Konsumtionen av politiska nyheter backade med hela 28 procent. Detta i en tid då expresident Trumps Twitterkonto hade stängts ner permanent och Vita huset återupptagit dagliga presskonferenser som handlade om just – politik.

En normalisering, konstaterar Richard Wahlund, professor i företagsekonomi med inriktning på medier vid Handelshögskolan i Stockholm, för TT.

Färre texter, mindre tv-tid

Att intresset för den frispråkige republikanen Trump var större när han var ny som president än det är för Biden avspeglas även i antalet artiklar de genererat.

I februari 2017, månaden efter Trumps tillträde, skrevs tre gånger så många texter om honom som det gjorts under februari i år om Biden, visar siffror från analysföretaget Newswhip.

Bevakningen i kabel-tv:s nyhetskanaler (bland andra CNN, Fox News, MSNBC och Bloomberg) i USA är också betydligt mindre för Joe Biden: totalt 1 836 minuter under februari. Donald Trump diskuterades i 4 669 minuter under motsvarande månad i sitt presidentskap, enligt Stanford Cable TV News Analyzer.

Annons

Annons

Skapade sensation

En bidragande orsak är så klart Trumps konfrontativa, klick-genererande stil: Den första tiden i Vita huset införde han bland annat ett uppmärksammat reseförbud för medborgare från i huvudsak muslimska länder, samt ifrågasatte medierapporteringen kring publiksiffrorna vid den egna installationen.

Biden har i stället återanslutit USA till internationella samarbeten, som Parisavtalet om klimatet, samt arbetat med att få ut vaccin och ekonomisk hjälp till USA:s coviddrabbade.

Trump var annorlunda, han använde sociala medier som ett verktyg. Han skapade uppmärksamhet på samma sätt som det brittiska kungahuset gör nu, noterar Wahlund.

TT: Ska man tolka det som att Biden är mer tråkig?

Nja, ett av hans kännetecken är att han försöker hålla en mer genomtänkt politik. Trump körde twitterpolitik, han överraskade och skapade sensation, vilket medier tycker om.

Ur ett medieforskningsperspektiv kan man se Trump som något av ett fenomen, medan Biden är mer av en "vanlig" president, enligt Wahlund. Men återgången till det normala är sund, anser han.

Trumpvänliga sajter upp

Donald Trump lär dock fortsätta att skugga USA:s medievärld länge. Med sina attacker mot traditionella, granskande medier undergrävde han förtroendet för journalistik hos många av sina anhängare.

Hur det ska kunna återuppbyggas har Wahlund inget enkelt svar på. Situationen kompliceras av den digitala medieutvecklingen där så kallade filterbubblor, där enbart en åsikt luftas, blivit vardag. I dagens digitala medielandskap kan det dessutom vara svårt att avgöra om en sajt är en "riktig" nyhetssajt, och utmanande att skilja på åsikter och fakta.

USA är splittrat. Många som är för Trump är också för de åsikter han sprider om medier, att de är falska. Det är svårt att ändra på om Trumps ställning inte fallerar.

Samtidigt rapporterar Axios om statistik som visar på kraftig tillströmning till Trumpvänliga sajter, som de senaste månaderna återgett expresidentens falska påståenden om valfusk. Bland dessa finns högerorienterade Newsmax, konservativa Bongino, samt The Gateway Pundit, vars trafik ökade efter att Trumpanhängare stormade Kapitolium den 6 januari.

Utvecklingen förvånar inte Wahlund, som har en bakgrund inom ekonomisk psykologi.

Det kallas efterrationalisering. Människor har svårt att acceptera nederlag. Därför söker man information som bekräftar att man ändå hade rätt – och man stärks av att sprida den vidare.
Andelen i USA, i procent, som har stor eller någorlunda stor tilltro till tidningar, tv och radio när de gäller att rapportera nyheter fullständigt, korrekt och väl avvägt.
År 1999 2005 2010 2016 2019
Hela befolkningen 55 50 43 32 41
Demokrater 61 70 59 51 69
Oberoende väljare 55 49 39 30 36
Republikaner 46 31 32 14 15
Källa: Opinionsinstitutet Gallup

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

banner_sthlm

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Nu kan du prova News55 Premium i två veckor för endast 19 kr.

Prova idag och få tillgång till allt vårt innehåll!