Vill stänga flygplats i Frankrikes gröna våg

Parken Ilot Tison är en plats för promenader, tupplurar och picknickar vid vattnet i Poitiers i västra Frankrike. Nu ska staden bli ännu grönare.
Parken Ilot Tison är en plats för promenader, tupplurar och picknickar vid vattnet i Poitiers i västra Frankrike. Nu ska staden bli ännu grönare.
FrankrikeTT

Obekvämt och impopulärt – men nödvändigt. Så beskriver den 30-åriga borgmästaren Léonore Moncond’huy beslutet att stänga flygplatsen i sin västfranska stad.

Man måste våga ställa de svåra frågorna för att verkligen kämpa mot klimatförändringarna.

Annons

Annons

Poitiers är huvudort i departementet Vienne och regionen Nouvelle–Aquitaine.
Poitiers är huvudort i departementet Vienne och regionen Nouvelle–Aquitaine.
Poitiers ska satsa mer på kollektivtrafik och mindre på flygtrafik, enligt den nya gröna borgmästaren.
Poitiers ska satsa mer på kollektivtrafik och mindre på flygtrafik, enligt den nya gröna borgmästaren.
Poitiers borgmästare Léonore Moncond’huy. Hon gav sig in i politiken 2015 och var tidigare regionalpolitiker i Nouvelle–Aquitaine.
Poitiers borgmästare Léonore Moncond’huy. Hon gav sig in i politiken 2015 och var tidigare regionalpolitiker i Nouvelle–Aquitaine.

I 43 år styrdes Poitiers av en socialist. Men i somras satte Léonore Moncond’huy punkt för det – som den yngsta borgmästaren för miljöpartiet Europe Écologie–Les Verts (EELV) i Frankrike.

Och Moncond’huy har inte slösat någon tid när det gäller sitt löfte att göra Poitiers till en mer hållbar plats för framtiden.

Staden ska inte bara bli grönare, utan helt grön, säger hon till TT över telefon.
Varje beslut ska ta hänsyn till dess påverkan på klimatet och den biologiska mångfalden. Det gäller allt från transport och stadsplanering till utbildning och socialpolitik.

Grön våg

Efter lokalvalen 2014 hade EELV bara makten i Grenoble. Men i år lyckades partiet inte bara hålla sig kvar där, utan också ta över borgmästarkontor i städer som Annecy, Besançon, Bordeaux, Lyon, Poitiers och Strasbourg samt vara en del av majoritetsstyret i Paris och Marseille.

Aldrig tidigare har de gröna rönt så stora framgångar vid valurnorna i kommunalvalen. Det fick många att prata om en grön våg – rent av en tsunami.

I Poitiers fick den sittande borgmästaren från socialdemokratiska Socialistpartiet 35,6 procent av rösterna medan Moncond’huy fick 42,8 procent.

Jag tror att samhället är redo för verklig förändring. Människor vill att ett ekologiskt synsätt ska genomsyra vardagen, vilket bland annat märks i valet av mat, säger hon.
Men lokalvalen och borgmästarna är också de som kommer närmast människors dagliga liv. Och det tror jag förklarar sommarens gröna våg.

Annons

Annons

Ung stad

Poitiers är Frankrikes näst äldsta universitetsstad – vilket också gör den ung. Omkring 30 procent av de närmare 90 000 invånarna är studenter. Annars är staden särskilt känd för kyrkan Notre-Dame-la-Grande och den medeltida stadskärnan.

Ett av Moncond’huys första beslut efter det att hon tog plats i stadshuset i juli var att avbryta byggen som inte ansågs vara tillräckligt klimatsmarta. Det är ett synsätt som kommer att tillämpas på alla byggprojekt framöver och som är del av en vision om att bromsa stadsutbredningen och skydda jordbruksmark.

Vi har inte stoppat dem för gott, men vi vill göra dem bättre, säger Moncond’huy.
Det är viktigt för oss att våra byggnader precis som våra andra politiska projekt är klimatvänliga. Men vi har också sagt nej till planer på att bygga ett köpcentrum utanför Poitiers. Vi vill satsa på små företag och den lokala ekonomin.

Alla hus som byggs ska vara energipositiva, vattenanvändningen ska minska och avfallshanteringen bli bättre. Snart ska man också lansera projekt för att återplantera mark i staden och öppna ett utbildningscenter där barn ska bli miljömedvetna genom att i högre grad komma i kontakt med naturen i tidiga år. Dessutom har de anställda i kommunen fått lära sig mer om klimatfrågor som ett sätt att etablera en gemensam kultur och förståelse för den politik man vill föra från borgmästarkontoret.

Satsar på kollektivtrafik

Ett långsiktigt mål är att alla invånare ska ha ett hållbart alternativ till bil. Det innebär ökade satsningar på bussar och tåg – men också det minst populära politiska förslaget:

Moncond’huy och hennes medarbetare har bestämt sig för att stänga flygplatsen.

Beslutet föregicks av en offentlig debatt där ekonomiska argument och vikten av att kunna locka turister ställdes mot miljö- och klimataspekter. För att få med sig folk på tåget krävs skicklighet i hur förslag läggs fram och inte bara beskriva vad som försvinner utan också alternativet, menar Moncond’huy.

Klimatvänliga åtgärder kan tas emot väldigt negativt om man inte tar sig tid att förklara varför ett visst beslut tas. Om inte invånarna känner sig införstådda kan det bli kontraproduktivt, vilket gör information och utbildning nyckeln till framgång.

Flygplatsen är ganska liten men slukar mycket av stadens budget, enligt borgmästaren.

Så jag frågade invånarna vad de ville lägga de kommunala pengarna på. Många insåg snart att flygplan är något de använder sällan till skillnad mot bussar och tåg, säger Moncond’huy.
Det var ändå ett svårt beslut att ta, eftersom det inte var populärt hos alla. Men det är rätt väg att gå om man verkligen vill ta klimatfrågan på allvar.

Vill bygga förtroende

Moncond’huy var huvudnamn på vallistan Poitiers Collectif som samlar människor från olika politisk bakgrund och vars program vilar på tre pelare: miljö, demokrati och social rättvisa. Förhoppningen är att erbjuda något nytt i ett Frankrike där politikerföraktet är utbrett.

Många röstar inte ens. Därför är det viktigt att bygga upp ett nytt förtroende mellan politiker och väljare. Och för det krävs förnyelse, säger Moncond’huy.
Jag och mitt team är unga. Vi representerar den generation för vilken miljö inte främst handlar om politiska ideal utan om att vi överhuvudtaget ska ha en framtid att tala om.
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons