A-
A+

William, 19 år, byggde egen elbil

William Bäckander har konverterat en Citroen 2CV till elbil. – Jag hade inte så superstora förväntningar på bilen, men den får godkänt.
William Bäckander har konverterat en Citroen 2CV till elbil. – Jag hade inte så superstora förväntningar på bilen, men den får godkänt.
FordonTT

William Bäckander, 19 år, byggde en egen elbil av en skrotfärdig veteranbil.

Det går att konvertera en bil för 50 000 kronor, säger William Bäckander.

Annons

Annons

Motorn är en Hyper 9. – Det är inget speciellt med den egentligen, en elmotor är en elmotor oavsett vad den monteras i, säger William Bäckander.
Motorn är en Hyper 9. – Det är inget speciellt med den egentligen, en elmotor är en elmotor oavsett vad den monteras i, säger William Bäckander.

Allt började med att pappan köpte en nyare elbil.

Vi är båda bilintresserade och tänkte varför inte bygga en egen elbil, minns William Bäckander som då var i 16-årsåldern.

En rostig och risig Citroën 2CV av årsmodell 83 hämtades från en åker i Skåne.

Den var rätt slut, men hade ingen motor och det passade bra för våra planer. Och det var ett bra pris.

Men innan själva elkonverteringen kom igång fick han lägga ett år på olika svetsjobb: bilen fick nya trösklar, golv och rutram, bland annat.

Bygge utan plan

Någon egentlig plan för själva elkonverteringen fanns inte.

Det kom sig med tiden. Vi läste mycket på nätet och så startade jag en grupp på Facebook. Vi hittade lite delar här och där, tog det som var bäst för stunden.

En USA-tillverkad elmotor köptes ny och batterierna är desamma som de som sitter i Toyotas gaffeltruckar.

Efter uppskattningsvis 800 timmar av arbete under två år var bygget klart lagom till att han fyllde 18 år.

Jag hade inte så superstora förväntningar på bilen, men den får godkänt. Jag har kört varje dag utan problem.

Slutnotan för allt landade på drygt 100 000 kronor.

I dag när jag kan marknaden bättre skulle jag kunna bygga en elbil för 50 000 kronor.

Och han kör billigt, kommer 30 mil för 17 kronor, bland annat på grund av att bilen är lätt och har smala däck med lågt rullmotstånd.

Annons

Annons

Gruppen stormades

GP var först med att uppmärksamma Williams bygge och artikeln ledde till en "stormning av Facebookgruppen" som nu är uppe i 1 700 medlemmar.

TT: Vad har du för tips för den som vill bygga elbil, hur mycket behöver man kunna?

Äh, du lär dig längs vägen. Jag hade inte supermycket kunskap innan.

Elbilen var klar för ett år sedan och sedan dess har han lagt sin tid på att renovera en bensindriven 2CV av årsmodell 55, som besiktigades nyligen. Och nu får det räcka med bilrenoveringar. För ett tag i alla fall.

Jag skulle kunna bygga en elbil till men just nu ser jag ingen skälig anledning till det. Jag är 19 år med två bilar, det räcker. 55:an ska säljas men jag tänker inte sälja elbilen, den är för unik och ovanlig.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.