Xboxchef om läckan: Blev ganska kul grej

Microsofts nästa generation av tv-spelskonsoler släpps till en början i två olika varianter. Pressbild.
Microsofts nästa generation av tv-spelskonsoler släpps till en början i två olika varianter. Pressbild.
SpelTT

Efter en läcka lägger Microsoft korten på bordet, och visar upp vad företaget har att erbjuda när det gäller nästa generation av tv-spelskonsoler.

Vad som kunde ha blivit en besvikelse blev till slut en ganska kul grej på sociala medier, säger Ben Decker från Xbox i en intervju med TT.

Annons

Annons

'Senua's saga: Hellblade 2' är en kommande stortitel till Xbox nästa generation.
"Senua's saga: Hellblade 2" är en kommande stortitel till Xbox nästa generation.
'Halo infinite' var tänkt som en lanseringstitel för Series X och S, men har försenats.
"Halo infinite" var tänkt som en lanseringstitel för Series X och S, men har försenats.

Sony och Microsoft har det senaste året kört ett slags chickenrace och i omgångar presenterat detaljer om nästa generations tv-spelskonsoler. Nu avslöjar Microsoft till slut de sista detaljerna, att det blir två varianter – Xbox Series X och Series S – som båda släpps den 10 november, där Series X blir drygt 2 000 kronor dyrare.

Avslöjandet kommer ett par dagar efter att Series S existens läckt. Det är inte första gången information från Microsoft sprids innan det är tänkt.

Historiskt så har det varit mycket ilska och frustration när det hänt, medger Ben Decker, marknadschef för Xbox speltjänster, och fortsätter:
Anledningen till att vi inte gillar det är att vi vill presentera hela bilden, du vill inte att folk ska få bitar av informationen och gissa sig till det som är utelämnat, och kanske dra fel slutsatser.

Nu var det inte hela världen den här gången, eftersom Series S redan var "en av de sämst bevarade hemligheterna inom tekniksektorn", säger Decker med ett skratt. Marknadsföringsgruppen fick helt enkelt kavla upp ärmarna, och snabbt presentera bolagets planer.

"Inte bara plast"

Att släppa en konsol i två så olika varianter redan från start är ovanligt. Den nedbantade, skivspelarlösa Series S är tänkt att fånga upp priskänsliga spelare, som vill spela spelen men inte nödvändigtvis kräver den krispigaste upplösningen.

Xbox Series X är den snabbaste och kraftigaste konsolen vi någonsin gjort. Series S är ett fantastiskt sätt att få samma hastighet, samma processor, samma snabba respons och omedelbara laddningstider. Men du får den i 1080p i stället för 4K, säger han.

Inför generationsskiftet har både Sony och Microsoft haft problem att visa på vikten av de tekniska förbättringarna – med undantag för att laddningstiderna förväntas i det närmaste försvinna. Det har varit svårt att visuellt se någon jätteskillnad på framtidens spel jämfört med dagens.

En sak man bör tänka på är att det inte bara är ett engångsköp av en bit plast. Utan här skapar du ett nätverk av vänner, gör ditt bibliotek, och bygger din identitet som en spelare, säger Decker.

Han betonar också vikten av tillgänglighet, möjligheten att spela spelen från tidigare generationer, och prenumerationstjänsten Game Pass.

Game Pass dyraste version kommer från nästa vecka att innehålla möjligheten att strömma spel, även till pc och Androidtelefoner. Decker tror att strömmande på sikt kommer att ändra konsolens betydelse.

Spelare spelar på alla maskiner, därför vill de ha tillgång till spelen överallt, säger han.

Annons

Annons

Förändrar branschen

Prenumerationstjänster håller redan nu på att förändra spelbranschen, på samma sätt som för musik och tv. I stället för att köpa två–tre spel om året väljer allt fler en månadskostnad som ger dem tillgång till några nya titlar månadsvis.

Enligt Decker märker man att användare som skaffar Game Pass spelar 40 procent fler spel än tidigare, till stor del i nya genrer.

Vi ser dem tillbringa 20 procent mer tid med spelande. Vad som är superintressant är att man även ser att de spelar fler spel utanför katalogen (prenumerationstjänsten).

Lyft för "Minecraft"

För utvecklare kan det innebära ett stort lyft att deras spel läggs till prenumerationstjänsten. Mindre titlar har sett uppemot 50 gånger fler spelare, men även en jätte som svenska "Minecraft" såg sin spelarbas växa med 20 procent.

För Microsoft innebär prenumerationstjänsten en förutsägbar och stadig inkomst, månad efter månad. Men att det är därför Microsoft har valt modellen nekar Decker till.

Det finns säkert affärsmodeller där det är sant, men för oss på Xbox så handlar det om att få folk engagerade, vi vill att de ska spela och älska ekosystemen. Om du får dem engagerade så kommer saker och ting att lösa sig av sig själv.

Fotnot: Enligt den tekniska specifikationen för de båda konsolerna har Series S något svagare processor än Series X, och betydligt svagare grafikchip. Däremot ska Series S ha kapacitet för 1 440 pixlar på höjden.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons