A-
A+

"Xenoblade 3" avslutar tolv år gammal serie

'Xenoblade'-sagan kulminerar med 'Xenoblade chronicles 3'. Pressbild.
"Xenoblade"-sagan kulminerar med "Xenoblade chronicles 3". Pressbild.
SpelTT

Den japanska rollspelsserien "Xenoblade" kulminerar med det tredje och sista spelet.

Jag antar att man kan säga att det är som en sammanfattning inför nästa steg in i framtiden, säger regissören Tetsuya Takahashi.

Annons

Annons

Striderna inleds sömlöst och erbjuder realtidskontroll av figurerna. Pressbild.
Striderna inleds sömlöst och erbjuder realtidskontroll av figurerna. Pressbild.

"Xenoblade chronicles" är en japansk actionrollspelsserie där det första spelet släpptes 2010 med en uppföljare 2017. Det första utspelas i riket Bionis, medan det andra äger rum i en värld i skyn.

Nu är det dags för den tredje delen, som avslutar en tänkt trilogi, även om berättelserna i sig är fristående.

Spelet inleds på slagfältet i en värld där strider är vardag.

Det är en berättelse om sex unga soldater tillhörande två fiendenationer, och utspelar sig i Aionios, där världarna från de första två titlarna kopplas samman, förklarar regissören Tetsuya Takahashi i en intervju på Nintendos sajt.

Kort livslängd

Han beskriver det tredje spelet som kulmen på en resa som inleddes för 15 år sedan, när det första spelet började utvecklas. Likt tidigare spel i serien är det en udda värld som målas upp i "Xenoblade chronicles 3". Invånarna har exempelvis bara en förväntad livslängd på tio år.

Jag har funderat på hur uppfattningen av livet skulle förändras om vår livslängd var kortare. Så om jag helt enkelt satte livslängden till tio år, så funderade jag på vilket årtionde av livet jag skulle välja, säger Takahashi i intervjun.

Till slut landade han i de formativa åren mellan tio och tjugo (invånarna växer i kokonger och "föds" som halvvuxna soldater).

Jag ville också framföra till dagens unga generationer, genom min historia, att alla kan staka ut sin egen väg hur de än vill och att de inte bör ge upp sina drömmar och mål, säger Takahashi.

Annons

Annons

Inspirerat av tv-serier

Till skillnad från de tidigare spelen försökte Takahashi att göra de sex spelbara figurerna lika viktiga för berättelsen, bland annat genom att se till att de har ungefär lika många dialograder. Alla sex deltar också i striderna samtidigt.

Att ha mer än en huvudperson är något som jag velat göra under lång tid. Idén liknar ett ensembledrama, en metod som används för att skapa film och tv-serier, och jag ville försöka få in den här idén i ett spel, säger Takahashi till Nintendos sajt.

"Xenoblade chronicles 3" släpptes nyligen till Switch, till överlag positiva recensioner.

Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Annons

Annons

Be om att bli uppringd

Mejla oss

Prova Premium i en månad för endast en krona.