A-
A+

Hela denna artikeln är en annons

Så ökar du din livskvalitet som senior

På senare år har medellivslängden ökat i hela västvärlden. Med stigande ålder är det allt viktigare att hålla sig aktiv för att må bra. Här kommer några råd på vad du kan göra för att öka ditt välmående.

CAPE MEDIA

För några år sedan publicerade Karolinska Institutet en forskningsrapport som heter Hälsa och livskvalitet hos pensionärer. Studien genomfördes för att livslängden i Sverige ökar hos seniorer mellan åldrarna 65 – 80 år och med stigande ålder medför en ökad risk att drabbas av psykisk ohälsa och depression. Ett syfte med forskningsrapporten har därför varit att ta fram metoder för att öka välmående bland Sveriges seniorer.

En av studiens slutsatser var att deltagarna som var med på aktiviteter, och tidigare känt sig nedstämda, upplevde att de kände sig mer nöjda och tillfreds med livet.

Livsstilens betydelse för hälsan

Några exempel på aktiviteter som deltagarna i studien genomförde handlade om friskvårdande verksamheter, kost och motion. Dessa inriktades på att lära ut kunskaper om livsstilens betydelse för hälsan. Styrketräning i grupp med sjukgymnast, yogagrupper och kurser i matlagning var exempel på aktiviteter som lockade många av studiens deltagare. Forskningen visar att viktiga faktorer såsom fysisk aktivitet, social gemenskap och goda matvanor kan vara ett utmärkt recept för ett hälsosamt åldrande.

Precis som i studien publicerad av Karolinska Institutet lyfter även Världshälsoorganisationen, WHO, fram i deras nya riktlinjer för fysisk aktivitet att riskerna är större att drabbas av psykisk ohälsa om man inte är aktiv. Nedstämdhet ska dock inte ses som en naturlig del av åldrandet. Det finns saker du kan göra för att må bättre.

Så får du i dig det kroppen behöver

Det är aldrig försent att börja träna och oavsett hur gammal du är kan du alltid förbättra din fysik och må bättre. Samtidigt är det viktigt att få i sig rätt näringsämnen för att kunna fortsätta hålla sig aktiv. Ibland är det svårt att veta vad kroppen har brist på och då kan ett kosttillskott vara ett bra komplement till maten du äter.

VitaePro är ett av Nordens mest använda kosttillskott, det är framtaget för ett aktivt liv. Det är mångsidigt och innehåller en rad viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Kosttillskottet innehåller bland annat D-vitamin som hjälper dig att bibehålla en normal muskelfunktion samt vitamin B12 och C som bidrar till att minska trötthet och utmattning. Om kroppen får den näring den behöver orkar den mer, då ökar också chansen att få ett mer aktivt liv.

Därför är det viktigt med träning och återhämtning

Enligt Vårdguiden borde seniorer styrketräna två till tre gånger per vecka, och minst tio minuter per träningstillfälle, för att orka med de dagliga aktiviteterna. Det kan handla om att styrketräna, träna upp balansen, förbättra konditionen och promenera i rask takt.

Du kan träna ben och mage genom att sitta på en stol, hålla i sitsen med båda händerna och lyfta upp ett ben i taget i ett lugnt tempo samtidigt som du spänner bålen. För att träna armarna kan du prova att göra armhävningar mot väggen. Detta ökar chanserna att bibehålla muskelmassa och stärka kroppen.

Vila är nödvändigt för att musklerna ska återhämtas. Se till att anpassa träningsnivå efter dina förutsättningar och gör bara övningar du känner att du klarar av. Lite träning är trots allt bättre än ingen träning alls. Genomför detta och du har gett dig själv bästa möjliga förutsättningar för en god hälsa som gör att du kan höja din livskvalitet och ditt psykiska välmående.

CAPE MEDIA
Kontakta mig
Gillade du artikeln? Dela den med dina vänner.

Be om att bli uppringd

Mejla oss

390kronor

Vår Premiumtjänst fyller ett år – det firar vi med ett kanonerbjudande! Du får ett helår för endast 390 kronor.