News55

Sveriges järnväg allt sämre: 200 fel i tågtrafiken – varje dag

järnväg
Anledningen till detta läge är en kombination av åldrande infrastruktur, ökad tågtrafik och otillräckligt underhåll. (Foto: Anders Wiklund / TT & Claudio Bresciani / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 14 mars 2025Publicerad: 14 mars 2025

Varje år ökar de anmälda felen på Sveriges järnväg. Under 2024 landade summan på 73 649 stycken.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det motsvarar mer än 200 fel per dag och är en av de högsta siffrorna sedan Trafikverket bildades 2010.

Endast 2018 har registrerat fler felanmälningar.

“Järnvägen mår inte bra. Den är sjuk, det finns mycket som är eftersatt och som borde ha bytts ut för länge sedan”, säger Håkan Englund, ordförande i fackförbundet SEKO för järnvägsarbetare inom Infranord.

MISSA INTE: 13 786 kronor att leva på – Pensionsmyndigheten: “Jättetufft”. News55

En fallerande infrastruktur

En stor del av den svenska järnvägen har nått eller passerat sin tekniska livslängd, uppger SVT Nyheter.

Trafikverket bedömer att nästan 40 procent av kontaktledningarna behöver bytas ut.

Exempel på problem är sprucken räls, trasiga växlar och nedrivna kontaktledningar, vilket leder till förseningar och inställda tåg.

ANNONS

På flera håll i landet, bland annat längs den viktiga Västra stambanan, pågår kraftiga renoveringsarbeten, men behoven är fortsatt stora.

“Vi befinner oss i en fas där anläggningen bryts ned i en allt snabbare takt”, säger Jon Sundh, chef för järnvägsunderhåll på Trafikverket.

ANNONS

Allt fler fel

Den eftersatta infrastrukturen innebär en ökad risk för akuta fel och oväntade stopp i tågtrafiken, uppger Tidningen Näringslivet.

Enligt Trafikverket sker nedbrytningen i en allt snabbare takt, och de bedömer att en omfattande satsning krävs för att vända utvecklingen.

Trots att regeringen har skjutit till mer pengar till underhåll, är gapet mellan behov och finansiering fortfarande stort.

91 miljarder för att rädda järnvägen

Kostnaden för att återställa järnvägen till en hållbar nivå beräknas nu till 91 miljarder kronor, uppger Svensk Kollektivtrafik.

ANNONS

Trots tidigare löften om att minska underhållsskulden har situationen förvärrats.

Trafikverket menar att det kommer att ta lång tid att komma ikapp, samtidigt som tågtrafiken fortsätter att öka.

Utmaningen är att genomföra nödvändiga reparationer utan att skapa alltför stora trafikstörningar.

Se även:

Monopolet bryts: Nya tåglinjen mellan Köln och London. News55

Så får du pengar när ditt tåg blir försenat eller inställt. News55

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS