Varje år har över 62 000 anställda lämnat Ikea av olika anledningar, det motsvarar ungefär en tredjedel av personalstyrkan. Globalt kostade det drygt 52 000 kronor för varje medarbetare bolaget behövde ersätta.
Mest läst i kategorin
Historiskt förlorade Ikea färre anställda än sina branschkollegor, delvis tack vare den nordiska företagskulturen som är känd för att vara varmare och mjukare än exempelvis amerikanska lågprisjättarnas, det skriver BNN Bloomberg.
Anklagades av fackförbund
Men det är inte lätt att hantera en stor global arbetsstyrka i en tid där balansen mellan arbete och privatliv har blivit obligatoriskt för många.
Flera fackföreningar anklagade under 2018 lokala Ikea-chefer för att avbryta insatser för att organisera sig fackligt i butiker i USA, Irland och Portugal.
De lämnade in ett gemensamt klagomål till en gren av Organization for Economic Cooperation and Development, OECD, och hävdade att högre ledning “ignorerade varningssignaler” om påståenden om att arbetarnas rättigheter ignorerades.
“Jag trodde aldrig att Ikea skulle tillåta arbetsledare att skrämma och förhöra oss. Jag förväntade mig mer av Ikea”, sade Nancy Goetz då, en medarbetare i Ikeas butik i Stoughton, Massachusetts.
Senaste nytt
Medarbetare slutade
Därefter kom flera arbetarprotester. I Polen var de anställda upprörda över att en löneökning låg under inflationstakten. I Sydkorea sade fackligt organiserade Ikeamedarbetare att de behandlades sämre än sina kollegor i andra länder.
Vid år 2022 lämnade varje år över 62 000 anställda Ikea av olika anledningar. Det motsvarar ungefär en tredjedel av bolagets personalstyrka.
I USA slutade en massa av Ikeas medarbetare och i Storbritannien och Irland slutade hälften av alla nyanställda innan de jobbat ett år.
Globalt kostade det Ikea 5 000 dollar, drygt 52 000 kronor, eller mer, för varje medarbetare de behövde ersätta.
Måste lösa situationen
För ett servicedrivet företag som Ikea kan missnöjda medarbetare snabbt också ge missnöjda kunder.
För att hejda personalflykten behövde Ikea ta reda på vad som gjorde deras butikspersonal inte ville stanna kvar, och sedan snabbt fixa det.
Ingka Group, den nederländska franchisetagaren som driver och bemannar Ikea-butiker i 31 länder och som sysselsätter över 165 000 personer, inledde en kampanj för att minska personalomsättningen.
De inriktade sig på på de största smärtpunkterna på varje marknad. De förbättrade löner och förmåner, schemaläggningen, inskolningen av nyanställda och på vissa ställen inkluderade de ett AI-drivet verktyg som varnar chefer när en medarbetare riskerar att sluta.
Ikea fokuserade på sådant som många företag pratar om att göra men kämpar med att faktiskt implementera, höja lönerna, öka flexibiliteten för frontlinjeanställda samt använda framväxande teknik för att förenkla för medarbetare och kunder.
I princip överens
Efter flera års samtal mellan koalitionen av fackförbund och Ikea kom bolaget förra året i princip överens om att låta sina medarbetare organisera sig och låta fackliga företrädare komma till deras butiker.
Resultaten var tydliga, i slutet av 2023 sjönk den frivilliga personalomsättningen i USA till ungefär en fjärdedel av de anställda. Ett år tidigare var den en tredjedel.
Globalt, i Ikeas över 600 butiker och lager, sjönk andelen personal som slutade från 22,4 procent i augusti 2022 till 17,5 procent i april 2023.
“IKEA respekterar medarbetares rätt att gå med i, bilda eller inte gå med i en fackförening som de själva väljer utan rädsla för repressalier, inblandning, hot eller trakasserier”, sa en talesperson för bolaget, skriver BNN Bloomberg.
“Företaget är engagerat i att upprätthålla en miljö av ömsesidig respekt och se till att alla medarbetares rättigheter skyddas oavsett deras preferenser och val angående facklig organisation”, fortsatte uttalandet enligt BNN Bloomberg.
Liknande situation för andra
Antalet människor som frivilligt slutar sina jobb har minskat i många tjänstemannayrken när nyanställningarna har minskat.
Sysselsättningen inom detaljhandeln har dock fortsatt att öka under de senaste månaderna, varför Ikeas framsteg anmärkningsvärda.
Medarbetare inom detaljhandelsn har ofta av låga löner och oberäkneliga scheman. Ibland måste de även ta hand om arga kunder.
Det är sådant som kan hjälpa till att förklara varför antalet detaljhandelsarbetare som slutar, enligt en rapport från 2022 av McKinsey & Co, är mer än 70 procent högre än i andra amerikanska branscher.
Och situationen är inte bättre i andra delar av världen, brittiska handlare behöver exempelvis oftast ersätta en av två medarbetare varje år.
McKinsey skriver i sin rapport att de viktigaste punkterna för detaljhandelns vd:ar måste bli att attrahera, utveckla och behålla talanger.