News55

Därför rasar kunder mot Synsam

Synsam
Optikerkedjan Synsam får kritik. Foto: Ludvig Heiberg Larsen / NTB
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson
Uppdaterad: 22 maj 2024Publicerad: 22 maj 2024

Kunder känner sig lurade av Synsam. Nu markerar Konsumentverket mot glasögonjätten och kräver förtydligande. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Synsam ökade omsättningen och flerdubblade nettovinsten i det första kvartalet, visar deras senaste kvartalsrapport. Under den perioden tillkom 25 000 kunder, som betalar en månadsavgift för glasögon.

”Dessa kunder återkommer årligen vid byte av båge och därmed förlängning, vilket inte är fallet vid kassaförsäljning”, kommenterade företagets vd Håkan Lundstedt rapporten, skriver Market.

Glasögonabonnemanget “Synsam Lifestyle” får dock kritik från kunder, som har anmält företaget till Konsumentverket. Myndigheten kritiserar optikkedjan för bristande och vilseledande information, rapporterar nyhetsbyrån Siren. 

Kunderna har i huvudsak anmält två problem. Det ena är att man inte har förstått att glasögonen hyrs. Det andra är att det inte har framgått att bindningstiden förlängs om man byter glasögonpar, enligt en del konsumenter.

– Vi har sett att konsumenter upplever att man inte fått tillräcklig information på de punkterna. Vi menar att det är väsentlig information att få, och därför har vi landat i bedömningen att det är vilseledande, säger Mikaela Lundqvist, jurist på Konsumentverket, till DN.

Synsam glasögon
Kunder har känt sig lurade av Synsams abonnemang “Lifestyle”. Foto: Christine Olsson / TT 

Synsam svarar på kritiken

Myndigheten har nu bett Synsam att svara på hur deras butikspersonal ska tydliggöra sin information för konsumenten. Svaret ska ha inkommit till myndigheten senast den 31 maj 2024.

ANNONS

Glasögonjätten bemöter kritiken i ett mejl till DN. 

”Från vår sida är det givetvis ett misslyckande när en kund vänder sig med klagomål till en konsumentorganisation. Vi tar allvarligt på det och följer upp och arbetar med ständiga förbättringar”, skriver Synsams presstalesperson Jenny Fridh.

Läs mer om syn och glasögon här:

Hur lång tid tar det att vänja sig vid progressiva glasögon? Husoptikern svarar

Läkare: Då ska du söka vård för dina ögonbesvär

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

Sarah Carlsson
Sarah Carlsson

Webbredaktör på News55. Skriver med fokus på målgruppen 55+.

ANNONS