News55

Läsk från 80-talet gör comeback: Ska spöa energidryckerna

läsk
ekonomiskatrubbel gjorde att läskeblasken gick i graven. Men nu ska den göra comeback. Bilden är ett montage. Till vänster: Red Bull. Till höger: Coca Cola. Mitten: Jolt Cola. Foto: Canva
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 02 jan. 2025Publicerad: 02 jan. 2025

80-talets okrönte koffein-kung Jolt Cola, full av onyttigheter, ska göra comeback. Men istället för att konkurrera med annan läskeblask som Coca-Cola och Pepsi, så vill man nu konkurrera med Monster och Red Bull.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jolt Cola brukade marknadsföra sig som en konkurrent till Pepsi och Coca-Cola, med sin slogan “allt socker och dubbelt så mycket koffein”.

Läsk från 80-talet

Läsken sålde bäst på 80-talet och har fortfarande etsat sig fast i mångas bild av flipperhallar och dataspelshallar från en svunnen tid.

MISSA INTE: Viktiga förändringen för din pension 2025 – kan sänka din skatt

ANNONS

En läsk gick under…

Drycken gick i graven 2009 då man fick ekonomiska problem.

Men nu återkommer Jolt Cola i ny tappning, och kallas för Redcon1 i år.

…En ny energidryck uppstår

ANNONS

Och istället för att konkurrera med Pepsi och Coca-Cola ska man istället slåss med energidrycker som Monster och Red Bull.

För att lyckas fördubblas mängden koffein. Igen.

Det rapporterar godismagasinet Tjock.se.

Läsk-kungen: “Fiffigt knep”

Tillverkaren Ryan Monahan är marknadschef för Redcon1, och har blivit intervjuad av CNN.

“Det är ett fiffigt knep för att tillverka något igen som både hedrar vad som en gång varit, och samtidigt göra det på ett modernt vis”; säger han till CNN.

Jolt Cola hade 70 milligram koffein per burk när den lanserades 1985. De nya 50-centilitersburkarna, som förvisso kommer vara större än de gamla 33-centiliersburkarna, kommer ha över 200 milligram koffein i sig.

Energidrycksmarknaden är lukrativ för läsk-bolagen

ANNONS

Jolt Cola och Redcon1 slår sig in på den lukrativa energidrycksmarknaden som nu är mer värd än marknaden för att sälja läsk.

Det är förklaringen till att man exempelvis på Dr Pepper gör allt i sin makt för att köpa Ghost-energidrycken, och varför Coca-Cola nyligen köpte aktier i Monster och Pepsi köper aktier i Celsius för runt 50 miljarder kronor motsvarande.

Läs mer om ekonomi:

Nu byts alla Sveriges samtliga körkort – gäller från årsskiftet

Viktiga förändringen för din pension 2025 – kan sänka din skatt

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.

ANNONS
Spela klippet

Analytikern: Så kan vi rädda fastighetsmarknaden

Efter en tid av utmaningar börjar fastighetsmarknaden sakta vända uppåt – men vad krävs för att den ska återfå sin fulla styrka? Fastighetsmarknaden börjar visa positiva tecken efter en tuff period av prisfall och låg aktivitet under 2022. Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, beskriver i E55 studio, dagens fastighetsmarknad som en återhämtning, men påpekar att […]