80-talets okrönte koffein-kung Jolt Cola, full av onyttigheter, ska göra comeback. Men istället för att konkurrera med annan läskeblask som Coca-Cola och Pepsi, så vill man nu konkurrera med Monster och Red Bull.
Mest läst i kategorin
Jolt Cola brukade marknadsföra sig som en konkurrent till Pepsi och Coca-Cola, med sin slogan “allt socker och dubbelt så mycket koffein”.
Läsk från 80-talet
Läsken sålde bäst på 80-talet och har fortfarande etsat sig fast i mångas bild av flipperhallar och dataspelshallar från en svunnen tid.
MISSA INTE: Viktiga förändringen för din pension 2025 – kan sänka din skatt
Senaste nytt
En läsk gick under…
Drycken gick i graven 2009 då man fick ekonomiska problem.
Men nu återkommer Jolt Cola i ny tappning, och kallas för Redcon1 i år.
…En ny energidryck uppstår
Och istället för att konkurrera med Pepsi och Coca-Cola ska man istället slåss med energidrycker som Monster och Red Bull.
För att lyckas fördubblas mängden koffein. Igen.
Det rapporterar godismagasinet Tjock.se.
Läsk-kungen: “Fiffigt knep”
Tillverkaren Ryan Monahan är marknadschef för Redcon1, och har blivit intervjuad av CNN.
“Det är ett fiffigt knep för att tillverka något igen som både hedrar vad som en gång varit, och samtidigt göra det på ett modernt vis”; säger han till CNN.
Jolt Cola hade 70 milligram koffein per burk när den lanserades 1985. De nya 50-centilitersburkarna, som förvisso kommer vara större än de gamla 33-centiliersburkarna, kommer ha över 200 milligram koffein i sig.
Energidrycksmarknaden är lukrativ för läsk-bolagen
Jolt Cola och Redcon1 slår sig in på den lukrativa energidrycksmarknaden som nu är mer värd än marknaden för att sälja läsk.
Det är förklaringen till att man exempelvis på Dr Pepper gör allt i sin makt för att köpa Ghost-energidrycken, och varför Coca-Cola nyligen köpte aktier i Monster och Pepsi köper aktier i Celsius för runt 50 miljarder kronor motsvarande.
Läs mer om ekonomi:
Nu byts alla Sveriges samtliga körkort – gäller från årsskiftet
Viktiga förändringen för din pension 2025 – kan sänka din skatt
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.
Redaktionschef Bilbo Göransson på E55 har arbetat som journalist i tio år på radio, teve och flera tidningar, bland annat på DN och UNT, och har erfarenhet som både reporter, webbredaktör och ekonomiredaktör.