News55

Allsång i all ära – men är det dags att börja tänka på refrängen?

Artikelbild
Leif Schulman
Leif Schulman
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 05 juli 2016

Äntligen stod sångerska på allsångs-scenen, för att travestera Gösta Berlings saga.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Allsångssommaren 2016 är igång och på Sollidens scen på Skansen gjorde Sanna Nielsen debut som allsångsledare förra veckan. Och vilken debut! Sanna imponerade i alla egenskaper.

Att hon kan sjunga vet vi sedan gammalt och att hon kan vara programledare har hon visat prov på ibland annat Melodifestivalen. Men här är hon programledare på egen hand i det en av de mest utsatta positionerna som finns i tv-världen: att leda allsång på Skansen.

      LÄS MER: Sanna Nielsens succé på Skansen

Få jobb är så under tv-recensenternas  lupp och i tv-publikens fokus som detta. Fråga bara förra årets programledare Petra Marklund. Sanna visade inga som helst premiärnerver. Hon var hur lugn och säker som helst och klarade hela timmen utan både manuskort och allsånghäfte. Imponerande!

Samtidigt i Göteborg leder Lotta Engberg allsång på Liseberg utan att någon tv-kritiker egentligen bryr sig. Lotta klarar sig utmärkt på sin rutin och sitt goda humör, som inga regnoväder rår på. Hon har stått på Lisebergs scen varje sommar sedan 2004 och har åtskilliga decenniers erfarenhet av hur man tar en publik tack vare sina år på turné med dansband. Direktsändning och publikkontakt av alla grader är Lottas elixir.

      LÄS MER: De gästar allsången på Liseberg

På Liseberg är det rakt på sak och inga krusiduller, på Skansen lite stockholmskt tillknäppt. På Liseberg lite folkligare. Och här sjungs det allsång av hjärtans lust. ”Sveriges i särklass bästa allsångspublik” som Lotta stolt presenterade den som i förra veckans premiär.

Konkurrensen är förvisso inte stor vad gäller titel Sveriges bästa allsångspublik, men låtvalet är roligare och mer lättsjunget på Liseberg. ”Gröna, granna sommar” och Göteborgsfavoriten ”Knö dig in” i premiären jämfört med Skansens ”Balladen om Fredrik åkare” och ”Luffarvisa”.

ANNONS

      LÄS MER: Därför var musiken bättre förr

Största skillnaden i allsången mellan de två allsångsarenorna är att publiken på Liseberg får sångtexterna på stora bildskärmar vid sidan av scenen. Med upphöjda huvuden sjunger de med för full hals. På Skansen tvingas publiken köpa allsångshäften och sitter och stirrar blint ner i dessa för att hitta de krångliga textraderna. Det blir inte mycket publikkontakt på det sättet.

Dessutom är det ett oskick av SVT att pungslå sin publik på 90 kronor för ett häfte för att få dem att sjunga med. Biljettpriset in på Skansen är dessutom 180 kronor! På Liseberg kostar det 95 kronor att komma in. Dela ut gratis allsångshäften, eller visa texterna på storskärm, SVT! Det är faktiskt publiken som gör allsången till just allsång. Som det är nu har bara en bråkdelen av Skansen-publiken häften och då blir sången därefter.

      LÄS MER: Sluta med snuttifieringen SVT

På en front är SVT-allsången överlägset Liseberg och det är sceneriet. Det finns inte många vyer i sommar-Sverige som överträffar utsikten från Skansen med inloppet in till Stockholm.

För övrigt undrar jag om det inte är alltför många allsångsprogram i TV just nu? Förutom Allsång på Skansen och Lotta på Liseberg ser vi norska  ”Allsång på gränsen”, som sedan 2007 hålls vid Fredrikstens fästning Halden och som sänds i Sjuan här hemma. Det var här som en norsk kula dödade Karl XII 30 november 1718, och nu fortsätter alltså norrmännen att plåga oss svenskar med allsång härifrån.

      LÄS MER: Tio frågor om kända sommarsånger (quiz)

Hur mycket allsång orkar vi med? Är det inte dags att börja tänka på refrängen?

ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS