News55

Blod, svett och Zlatans fåfänga

Artikelbild
Foto: Francois Villevielle
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 28 aug. 2015

Män är numer en omåttligt tacksam målgrupp på marknaden för både fashion och glamour. Marknaden drar nytta av mäns oöverträffade fåfänga. Tror ni mig inte?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Titta bara i historien, på bilder av gamla kungar i ”civiliserade länder” och hövdingar i primitiva världsdelar, hur de smyckade sig och gjorde sig till. Allt för att behaga, få makt och beundran genom sitt vågade yttre, med hjälp av kroppsmålningar, smink, peruker och kläder. Och dofter.

Nu är vi där igen. Men nu med hjälp av karlakarlar som förebilder. Det vill säga kända sportikoner, musiker och filmhjältar. Parfymindustrin skapar sig en förmögenhet på pojkar, män och gubbar som är på ständig jakt – inte enbart efter pengar och berömmelse, men framför allt efter oss kvinnor.

Doften kommer oftast in i bilden när en man är singel eller när han är ensam och nyskild. Jag inbillar mig att när de väl fått oss i sitt garn, tillåter de sig att lukta vad som helst. Och det ursprungliga vapnet, den exklusiva parfymen, får stå där på hyllan som en statussymbol.

Frågan är vad det är vi kvinnor har gått på? Är det toppnoter, hjärtnoter och basnoter (som det heter på parfymspråk) av Electric Pepper, Bergamot, Grass Field, White Lavender, Marine Accord, Drift Wood och Leather?  Nu talar jag det doftspråk som Zlatan Ibrahimovic talat tillsammans med parfymören, ”näsan” Olivier Pescheux, i ett par år under skapandet av herrdoften Zlatan i Paris.

LÄS MER: De påminner mig om ett landslag utan Zlatan

Vår svenske fotbollshjälte, kapten i svenska landslaget och kontrakterad av Paris Saint Germain, har helt enkelt startat ett eget parfymhus. Kanske är han inspirerad av David Beckham som för några år sedan använde sin status som fotbollshjälte och lanserade Intimately Beckham i egen regi tillsammans med hustrun Victoria.

Enligt utsago ska doften vara “en förlängning av Zlatan Ibrahimovic själv” (en annan skulle snarare beskriva doften banal, men det spelar mindre roll i sammanhanget). Han har varit noga med att parfymen ska vara sportig och sofistikerad för att passa vid alla tillfällen. Jisses, jag kan fantisera om hur en hel hord av fotbollsnördar luktar Zlatan på matcherna. Det kanske kväver hulliganerna?

Zlatan Ibrahimovic har varit involverad i processen och följt parfymören, ”näsan”, som tagit fram doftoljorna. Tillsammans har de luktat sig fram och komponerat en parfym som Zlatan Ibrahimovic själv kan tänka sig att använda. Jag blir onekligen nyfiken på vad han varit inspirerad av, vilka dofter han själv omger sig med.

ANNONS

Zlatans image är ju mycket fysisk och handlar om en kroppslig prestationssport som kräver blod, svett och tårar. Inte minst med tanke på hans tatueringar som pryder hans kropp.  Två av dem, för honom de mest betydelsefulla – den japanska karpen och indianfjädern – har också blivit ett sigill på parfymflaskan.

LÄS MER: Zlatan om hemkomsten – “En dröm”

Jag misstänker att inspirationen inte alltid handlat om väldofter utan snarare om odörer från muskulösa och starka kroppar ”in action”. Det verkar i alla fall kommunikationsbyrån Frankenstein Studio ha tagit fasta på i sin läckra reklamfilm och bilder i ”hardcore” svartvitt med Zlatan själv som aktör.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS