News55
Detta är en sponsrad artikel

Därför måste vi vara försiktiga kring beslut som gäller flyget

Artikelbild
Sverker Olofsson
Sverker Olofsson
Uppdaterad: 27 apr. 2021Publicerad: 27 apr. 2021

Häromdagen togs ett ordentligt steg mot en nedläggning av Bromma flygplats. Jag har alltid tillhört dom som protesterat högt när nedläggningskraven kommit på tal. Jag är inte lika säker idag. Jag tror fortfarande att Bromma flygplats är viktig för inrikesflyget. Det är enkelt att flyga till Bromma och man tar sig snabbt och billigt in till stan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt är uppoffringar nödvändigt i kampen mot klimatet. Det duger inte att andra ska, men inte jag. Kanske en nedläggning är ett pris vi måste betala. Läggs Bromma ner bör det bara vara av klimatskäl. Blir det bostäder på landningsbanorna är det väl okej, men bostäder är inte skäl nog att lägga ner flygplatsen. 

Det finns något bakåtsträvande över att kämpa för flyget. Samtidigt tycker jag att inrikesflyget är så mycket viktigare än ”solflygandet”. Inrikesflyget handlar ju ändå om att knyta samman landet och skapa någorlunda likartade förutsättningar för landets olika delar. 

Efter coronan hoppas och tror jag också att vi skall återgå till att mötas öga mot öga och inte skärm mot skärm. Jag tror verkligen på ett digitaliserat samhälle men jag tror inte att vi skall digitalisera människan. Mötet är viktigt! Frågan är då vilken roll vi skall ge flyget? Eller vilka förutsättningar vi skapar för att kunna resa på ett renare sätt. 

Från min del av landet hade jag väntat mig högljudda protester mot Brommabeskedet och visst har det både muttrats och mullrat, men inte alls så mycket som jag hade förväntat mig. 

Jag blev rätt så överraskad av Västerbottens Kurirens ledare härom dagen: ”Att kämpa mot beslutet och investera politisk prestige i en kampanj för Bromma flygplats bevarande vore en allvarlig felprioritering” och så fortsätter tidningen. ”Låt inte gamla reflexer från 1900-talet ta över”, säger VK.

Det kanske är som Västerbottens-Kuriren säger. Ta kampen men kämpa för rätt sak. Skulle man till exempel kunna villkora nedläggningen av Bromma med att flaskhalsarna efter Botniabanan byggs bort så vore det en stor vinst. Det skulle spara minst en timme mellan Umeå och Stockholm och vips så är inte tidsskillnaden mellan tåg och flyg så stor om man räknar in tid till och från flygplatserna.

En annan enkel, men mycket viktig kamp att ta kan vara prissättningen på Arlanda Express. Bussen från Bromma och Expressen från Arlanda tar ungefär lika lång tid. Brommabussen kostar just under hundralappen (vilket är onödigt dyrt). Arlanda Express kostar 299 kr, vilket är fullständigt orimligt. Priset skrämmer bort folk från ett säkert, snabbt och klimatriktigt alternativ. Det kan kännas som en struntsak, men så länge folk inte ser Arlanda Express som ett alternativ så är det ett argument mot nedläggningen av Bromma.

Så kan man fortsätta. Det handlar inte bara om att lägga ner Bromma. Det handlar om vad som kommer i stället och här måste man lyssna på de som förlorar något när Bromma försvinner. Det måste helt enkelt märkas att det är hela landets flygplats.

ANNONS

ANNONS