News55

Detta har vi svalt med hull och hår

Artikelbild
Sverker Olofsson
Sverker Olofsson
Uppdaterad: 05 juli 2021Publicerad: 05 juli 2021

Jästen var slut häromdagen när vi skulle baka lite bröd. Inga problem eftersom Konsum finns bara några hundra meter bort. Där möttes jag av beskedet ”stängt på grund av IT-störning”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samma sak på betydligt större Konsum i Vännäs. ICA blev räddningen den här gången, men det är inte jästen eller ICA som är grejen.

Tänk på beskedet: ”stängt på grund av IT-störning”. Det betyder ju egentligen att det inte går att handla när kassan är trasig. Jag antar att det finns en hel del IT-människor som tycker att det är självklart, men för mig är det obegripligt och obehagligt. Det kanske låter överdrivet, men jag tror att det till och med kan ses som ett samhällshot. 

Vad händer vid en större IT-attack som slår mot fler kedjor och varar lång tid. Hur många dagar tar det innan maten börjar ta slut i de flestas hem? Vad händer när många människor blir hungriga och vet att livsmedel finns innanför de stängda dörrarna. 

Man skulle kunna tänka sig att butiken tvingas öppna och summera det vi handlar med en vanlig miniräknare. Jag tror att det också blir svårt eftersom en vara inte längre är prismärkt utan priset finns på hyllkanten och ofta i en digitalt styrd ruta, som sannolikt är beroende av kassasystemet.

Lek med tanken att det ändå skulle fungera att manuellt räkna ihop ett pris. Hur skall vi då betala, vi har ju inga kontanter. Bankerna har övertygat oss om att ett modernt samhälle skall vara totaldigitaliserat och kontantlöst. Vi har med hull och hår svalt bankernas argument och bygger nu upp deras förmögenhet i stället för vår egen trygghet. 

Vill man vara en riktig bakåtsträvare skall man säga att digitaliseringen går för fort. Jag anser att den gör det. Vi läser allt för ofta om hackerattacker, intrång och havererade IT-system. Varje gång jag läser något sådant tänker jag att det har fattats beslut om IT-investeringar där beslutsfattarna faktiskt inte förstår vad beslutet innebär. 

Jag kan på tok för lite om sådant här, men samtidigt skall man inte göra IT-världen till något för experter och oss själva till lyssnare. När Coop tvingas stänga 800 butiker så innebär det förstås att en styrelse har investerat i ett system som inte är tillräckligt bra. Beslutsfattarna borde kanske sänka prestigegarden och oftare säga: Jag förstår inte, förklara bättre och låt det ta lite tid. Hundratals stängda butiker och ett havererat kassasystem är inte i första hand ett problem för Coop utan för oss. Vi är helt beroende av några få livsmedelskedjor, som med prissättning och marknadsföring styr våra matvanor och bygger upp sina vinster. Det minsta vi kan begära är väl ändå att dom digitaliserar i en sådan takt att vi kunder kan vara säkra på butiken är öppen

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS