News55

Marianne Bernadotte – en stilikon

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 24 mars 2017

Vackra Haute Couture-plagg från de senaste 50 åren möter Carl Milles skulpturer i Millesgårdens konstnärshem på Lidingö utanför Stockholm. Samtidigt lanserades boken “Stilikon & Filantrop”, utgiven av Arvinius + Orpheus Förlag, där jag fick uppdraget att välja ut ett 40-tal kreationer och berätta om bakgrunden till de vackraste plaggen ur Marianne Bernadottes samling från olika Haute Couture-hus i Paris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kläderna är fantastiska och det är samtidigt otroligt att Marianne Bernadotte har bevarat alla dessa kläder och också använt många om och om igen sedan 1962. Jag skriver i boken att jag tror att Mariannes klädintresse tog fart under de elva åren hon arbetade som skådespelerska på Kungliga Dramatiska Teatern och fick uppleva skrädderikonsten i Dramatens fantastiska kostymateljéer. Allt som skapades där var unikt och framställt av de skickligaste hantverkarna. Så är det än idag.

Några år efter att Marianne hade slutat på teatern mötte hon Greve Sigvard Bernadotte. Man kan säga att det var två konstnärssjälar som möttes. Sigvard var en estet och redan då en världsberömd formgivare, bland annat för Georg Jensen i Köpenhamn. Han var en stilig man som även gjorde anspråk på att hans kläder skulle vara skräddarsydda. Eftersom han själv var så oerhört elegant smittade det naturligtvis av sig på Marianne.

1961 var året då hon gifte sig med Greve Sigvard Bernadotte och fick titeln grevinna. Det var också året då hennes liv skulle förändras för gott med tanke på det offentliga och ibland glamourösa liv som följde med att gifta sig med en kungason. 1962 skulle Kung Gustav Adolf fylla 80 år och Sigvard ville klä sin vackra hustru i en kreation av Pierre Balmain. Sigvard hade lärt känna Balmain i Köpenhamn där han arbetade med den unge och begåvade Erik Mortensen som sedermera kom att tillhöra huset Balmain.

Marianne blev naturligtvis totalt förförd av Paris modesalonger. Hon berättar gärna hur väl hon blev mottagen av Pierre Balmain. Dessutom blev han överförtjust över att hon hade exakt samma mått som hans mannekänger. Marianne föll för en vacker orange lång sidenklänning, men Sigvard önskade att hon skulle bära samma klänning men i vackert pärlvitt med en pälsstola till. Och så blev det. Modellen syddes upp, men när Pierre Balmain såg hur förtjust Marianne var i den orangea färgen förärade han henne även denna aftonklänning! Det är också den klänning som hon bär på bilden på bokomslaget till Stilikon & Filantrop.

Haute Couture-utställningen är uppställd bland alla skulpturer i Konstnärshemmet på Millesgården. De plagg som ofta är draperade, vilket hör Couturen till, gör sig ypperligt väl intill en en skulptur. Det tar fram känslan av hur man i alla tider använt sig av tyger. Draperingen härstammar från antiken då man svepte och veckade tyg efter kroppen. Och dessa vackra kläder klarar faktiskt att möta en tidig mästare i skulpturkonsten.

Det framgår också att Marianne Bernadotte alltid har föredragit starka och uppmuntrande färger i modet. Men enligt Haute Couturen är svart ändå kanske den viktigaste färgen eftersom det anses vara den tydligaste färgen att beskriva formen på skrädderiet. I samlingen finns även vackra svarta skapelser.

Kronprinsessan Victoria som själv blivit en mycket smakfullt klädd modeikon med noggranna krav på formgivning, kvalitet och återanvändning hedrade Marianne Bernadotte med att inviga utställningen på Millesgården och beskrev hur de utställda Haute Couture-kläderna genom sin hållbarhet har skapat historia.

Utställningen skildrar en historia av mode som startar redan 1962. Då som nu är det en självklarhet att Haute Couture-kläder skall vara av bästa kvalitet tänkt för ett långt liv. Modeskaparna bakom anses vara konstnärer.

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS