News55
Detta är en sponsrad artikel

Sluta missbruka ordet "trend"!

Artikelbild
STOCKHOLM 20150818
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 08 jan. 2016Publicerad: 08 jan. 2016

Enligt stora engelsk-svensk ordbok: trend = 1. riktning ( the trend of the road) 2. Tendens, utveckling, strömning, skapa modet. Däremot betyder det engelska ordet trendy något som är nyskapande och ”inne”.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Men tanke på betydelsen förstår jag inte varför media och marknad har valt att förändra meningen med ordet trend till något som måste vara kommersiellt gångbart. Då försvinner ju meningen med ordet “mode”, det som står för just det som de flesta nu tror att trend betyder. Det vill säga, det som lanseras som nytt och aktuellt  på marknaden.

Låter det rörigt? Det är inget emot vad det har blivit för oss få som arbetar som trendanalytiker och har designers, produktutvecklare, arkitekter, media och institutioner med flera som kunder.

Som så mycket annat, tappar begreppet sitt fotfäste för att många – de så kallade ”trendspanarna”, men också bloggarna – profiterar på begreppet. De kommer undan med att scanna ny design på marknaden, titta i redan utgivna designtidningar och kalla saker och ting vid sitt felaktiga namn ”trender”.

Det är ett skämt.

      LÄS MER: Därför smärtar det att läsa modebloggar

Vill man gå till kunskapsbotten är det lätt att slå upp ursprunget: den första trendbyrån i Europa, Promostyl i Paris, satte normen “trendanalys”. De var också först med att sammanställa “cahiers des tendances” – alltså information om tendenser i samtiden som påverkar bland annat modeskapare och industridesign för framtiden.

När jag började fanns inte ordet trend i gemene mans vokabulär. Jag lanserade trendinformation som ett verktyg endast för professionella, designers och produktutvecklare. Inte sällan har jag använt det i samband med samtal och utbildning inom hållbar utveckling och miljö, och för att skapa förståelse kring den framförhållning som krävs för det som komma skall.

Men i dag har ”trend” blivit ett slarvigt allmängiltigt uttryck för det som är ”inne”, det vill säga egentligen det man normalt kallar mode.

ANNONS

      LÄS MER: Sluta behandla oss konsumenter som viljelösa idioter

Betydelsen trend har alltså gjorts om av bloggsfären och kommersiella media. Samtliga får ta på sig att man förvanskat betydelsen i eget syfte, det vill säga för att göra produktreklam och tjäna “snabba cash”. På detta vis har det tillkommit ett gäng “trendspanare”, som utger sig för att ha koll genom att tycka och välja ut enligt kommersiell eller egen personlig smak, och mässa det de tycker är hett och som säljer, i tid och otid. Dessutom får de betalt för det!

Milde min skapare, låt oss hitta tillbaka till ursprunget, där trend inte är intimt förknippat med ett ”måste köpa”-beteende.

Trendanalytiker finns det inte många av och stöter ni på en verklig sådan märker ni det genom den kunskap som han eller hon besitter, genom utbildning och ständig forskning. Inte genom en åsikt om vilka byxor du ska ha.

PS. Det engelska ordet ”Forecaster” beskriver någon som förstår vart vinden blåser.

      FLER NYHETER: Mer för dig med livserfarenhet

ANNONS