News55

Textilindustrin är en stor bov i klimatdramat

Artikelbild
Cay Bond
Cay Bond
Uppdaterad: 09 apr. 2024Publicerad: 18 juni 2017

Vad är problemet?

ANNONS
ANNONS

Det handlar om mode, de kläder vi behöver och nyheter vi lockas att köpa och om våra shoppingbeteenden. En äldre generation som vanligtvis har ett förnuftigare förhållande till mode och vad det ska stå för får helt enkelt inspirera de yngre om att ställa krav på marknaden och kräva kunskap om ursprung och kvalitet. Vi har makt! I alla fall om man skall tro marknadsanalytiker.

      LÄS MER: Läs högt för barnbarnen och ge er ut på en gemensam resa

Så hur ska vi vanliga dödliga förhålla oss till den nu så brinnande frågan om vad som är okej att klä sig i fortsättningsvis?

Vi som i det här lilla landet länge lär ha handlat mest kläder per capita och därför också skapat ett sopberg som heter duga måste ändra våra köpvanor. Lågpriskedjorna som har massproducerat kläder sedan 70-talet har varit ledande på marknaden och fostrat oss konsumenter att handla i ett rasande tempo. Vi har handlat lågpris, inte produkt. Även kedjebutikerna måste förändra sina sortiment, minska kollektionerna och höja kvaliteten och arbetsmiljön.

Men förändringen är i full gång. H&M kommer att introducera ett digitalt system som kommer att kunna spåra deras sålda plagg och deklarera ursprunget. Alltså kommer ingen komma undan!

Hur agerar då branschen kan man undra?

För en tid sedan deltog jag i ett stort symposium, Copenhagen Fashion Summit, för femte året i rad. Branschfolk samlas för att lyssna till, men också diskutera idéer om hur modeindustrin ska utvecklas och förhålla sig till vår miljö. Bland annat fick vi ta del av en studie gjord av Boston Consulting Group som beskriver hur modeindustrin ur miljöhänseende ligger långt efter andra industrier och att en förändring till ett nytt system med respekt för miljö och mänskliga rättigheter är odiskutabel. Klädproducenter uppmanas att framställa kläder för ett långt liv, i goda material, med goda arbetsförhållanden, god energi och med hjälp av mindre vattenförbrukning – detta är ett så kallat cirkulärt system. Modeindustrin har en enorm chans att förändra miljoner människors sociala status genom korrekta arbeten och livsdugliga löner. ”Business as usual, finns inte längre”.

      LÄS MER: Förstår alla värdet av sina gamla prylar?

ANNONS

Copenhagen Summit hade flugit in en imponerande skara kunniga språkrör, forskare och experter från företag och organisationer som delade med sig av lösningar. Först ut var William McDonough som arbetar med och upprättat ett sådant cirkulärt system i San Fransisco. ”We seem to have lost our values”, sade McDonough. Och det är precis vad som skett. Vi som i Sverige var så noga med kvalitet. Själv var jag noga med att mina barn skulle få kläder som var av hög kvalitet för att hålla till nya barn inom vänkretsen som man ofta bytte med. Jag hade inget behov av att handla för att handla, det hade jag inte tid med som moderedaktör.

      LÄS MER: Modet har aldrig varit lika politiskt som nu

Är modekreatörerna med på noterna?

Egentligen är det lätt för dagens modeintresserade att söka sig till de många modemärken som har ett miljötänk. Om man vill handla med gott samvete och samtidigt vara moderiktig är Vivienne Westwood en förkämpe för att producera enligt goda normer. Ett annat exempel är Stella McCartney som redan från start arbetat med miljö och medvetenhet. Våra svenska modedesigners Rodebjer, Filippa K, Jennifer Blom och Dagmar berättar gärna om sitt engagemang för miljö och klimat. De svenska modedesigners som just nu utexamineras från skolorna har redan fått miljötänket med utbildningen. Malin Delin från Beckmans är en av dessa avgångselever. Hon presenterade sin syn på en modeframtid, som hon kallar Förklätt Förstånd!

På Copenhagen Fashion Summit avrundade William McDonough med orden ”fashion is a verb, fashion is endlessly”. Men trots det behöver vi återgå till att vara nogräknade med vilka kläder vi handlar och vårda dem istället för att slänga. På det sättet kan mode överleva och vi kan drastiskt minska sopberget. Köp, slit & släng är omodernt. Vi ska inte göra ”bättre”, vi måste göra ”bra”, redan från början. Mitt tips är att agera när man handlar, fråga, Googla, slå upp, det är inte svårare än så. Efter många år av besinningslöst shoppande på grund av en ohållbar hög produktionstakt av varor, är det dags att bromsa och tänka efter.

www.copenhagenfashionsummit.com

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS