News55

Grov vanvård i över tre år på serviceboendet

Inspektionen för vård och omsorg (IVO). IVO:s lokaler på Solnavägen 4, Stockholm.
Vanvården på serviceboendet i Göteborg pågick i mer än tre år innan förvaltningen tillslut anmälde sig själv till Inspektionen för vårs och omsorg, IVO. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 05 juni 2025Publicerad: 05 juni 2025

På serviceboendet Hundraårsgatan bor personer som har drabbats av en hjärnskada för att få omsorg, men i över tre år vanvårdas de grovt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Henrik, som bor på serviceboendet har haft ett aktivt liv och bland det första man lägger märke till när man träffar honom är hans skarpa och glasklara ögon, det rapporterar Sveriges Radio.

Hans kropp är krum och han behöver alltid bära en halskrage av skumgummi för att stabilisera sitt huvud, som annars lätt faller framåt.

Han har jobbat som testingenjör på Saab Schweiz, bland annat med satelliter, man kan säga att han var i raketforskningsbranschen.

Atypisk Parkinson

Hösten 2017 kom de första darrningarna i fingrarna, då cyklade han till jobbet som ingenjör varje dag, men det tog snabbt slut och han behövde kämpa för att hans kropp skulle lyda.

Han berättar att han har en atypisk Parkinson som är väldigt ovanlig. Ibland fungerar hans händer men ibland kan han inte röra dem ens en millimeter.

När han har en dålig dag behöver han hjälp med allt, att klä på sig, ta sina mediciner och att gå på toaletten, då ligger han i sängen och tittar i taket, han säger att det är som en pina.

ANNONS

Serviceboendet Hundraårsgatan

ANNONS

År 2021 rekommenderades han en lägenhet i ett nyöppnat kommunalt serviceboende på Hundraårsgatan i nordöstra Göteborg.

Serviceboendet är specialiserat på personer med förvärvade hjärnskador, alltså personer som i vuxen ålder har drabbats av en skada eller sjukdom, som stroke, Parkinson eller en trafikskada.

De tio boende betalar hyra för sina lägenheter men har även gemensamma utrymmen med kök och vardagsrum och på boendet finns det personal dygnet runt.

De flesta som bor här kan varken gå eller kommunicera.

Om de behöver hjälp är meningen att de ska få det om de trycker på sin larmknapp, men det visade sig inte stämma.

Fick ligga i avföring

Efter en månad på serviceboendet började Henrik märka av ett mönster, det var sällan som någon kom när han behövde hjälp och tryckte på larmknappen, det gällde särskilt på natten.

“Jag tänkte, var fan har jag hamnat nånstans vad är det för ställe, det är människor som inte bryr sig”, säger Henrik till Sveriges Radio.

ANNONS

Nina Johansson arbetade som stödpedagog på Hundraåprsgatan. Hon är utbildad beteendevetare och när hon började arbeta där tog hon det som en utmaning.

Hon säger att hon visste att det fanns stora utmaningar och att ryktet hade gått om det här serviceboendet inte var bra och att det var kaos.

Hon arbetade på dagarna men upptäckte snabbt att serviceboendet inte fungerade som det ska, nattpersonalen hade inte städat när hon kom på morgnarna, inte bytt inkontinensblöjor eller vänt på de boende med liggsår.

Hon berättar att hela sängen kunde vara nedkissad och att personalen ofta hade dragit ur väggkontakterna till larmmottagarna för att kunna ladda sina mobiler, eller satt larmet på ljudlöst.

Personalen tyckte ofta att de boende kunde vänta och tryckte av larmet och gick inte och kollade varför de boende larmat.

Ingen kom när han larmade

Henrik berättar att det på nätterna fanns folk som överhuvudtaget inte kom in till honom när han behövde hjälp

En natt när han behövde gå på toaletten och ingen kom när han larmade var han tvungen att göra allt i sängen och det är flera av de boende som har fått ligga så, i sin egen avföring hela nätter.

ANNONS

En annan natt lyckades han resa sig upp från sängen och själv ta sig ut i korridoren i det kommunala serviceboendet.

Henrik upptäckte då att nattpersonalen låg och sov. Dagen efter berättade han vad han sett för enhetschefen.

Efter den dagen fick han ett helvete. Personalen som nästan tagit över serviceboendet börjar straffa honom.

Vanvård

Personalen glömde gång på gång att ge de boende sina mediciner, de gick inte på larm och glömde bort en boende som fick sitta i sin rullstol hela natten.

En del boende tvingades ligga i sina sängar i 16 timmar och en del fick variga liggsår, svampinfektioner i armhålan och blödande hudutslag på grund av bristande omsorg.

Problemen med serviceboendet var kända, det var inte bara Henrik som tog upp dem med enhetschefen, det gjorde även anhöriga till de boende och anställda.

Varje vecka skrev personalen nya avvikelser och skickade in till förvaltningen, men trots att allt var väldokumenterat fortsatte det.

ANNONS

Gjort åtskilligt

Lina Johansson berättar att hon hela tiden gick med en klump i magen och har kommit hem på kvällarna och gråtit.

Enhetschefen jobbar inte kvar, hon har dock tagit upp problemen med ledningen men tycker att hon inte har fått tillräckligt stöd.

I ledningen sitter verksamhetschefen Christina Kostet och hon menar att de har gjort åtskilligt.

“Vi har haft handlingsplaner med hälso- och sjukvård, avvecklat platser i boendet för att ta färre hyresgäster, vi har haft en högre bemanning än vad vi egentligen skulle kunna ha, kompetensutvecklingsinsatser. Det är gjort åtskilliga åtgärder, men tyvärr måste jag säga, vilket jag är väldigt ledsen för, att det har ju inte räckt till”, säger hon till Sveriges Radio.

Grupperingar som bestämde

Personalen märkte dock av några av de åtgärder som Christina Koster nämner. Problemet var inte att det saknades personal utan att ingen gjorde som chefen sade.

Lina Johansson berättar att det fanns grupperingar bland personalen och att det var en som styrde varje gruppering och att de gärna ville bestämma och gjorde upp egna regler om vilken omsorg de boende skulle få.

ANNONS

Trots att det finns tydliga instruktioner om vad som skulle göras var det ingen som ens läste dem, vissa slängde till och med bort dem.

De anställda som faktiskt brydde sig och ville göra ett bra jobb var i minoritet men de vågade inte alltid säga ifrån eftersom stämningen då kunde bli hotfull.

Språkliga barriärer gjorde dessutom allt svårare eftersom de som ville bestämma inte talade svenska med varandra.

Var i chock

“Jag har jobbat över 40 år i kommunen och jag har aldrig sett nåt liknande, jag var i chock”, säger en Nina Johansson till Sveriges Radio.

Hon ringde förtvivlad till Inspektionen för Vård och omsorg, IVO, i november 2023. I början av 2024 anlitar förvaltningen ett privat företag för att göra en arbetsmiljökartläggning.

Den leder till allmänna råd, som att chefen ska öka sin närvaro, bygga relationer och gärna ordna en gruppaktivitet, den består av att personalen kallas till ett mötesrum på förvaltningen.

Där ska de skriva värdeord på post-it-lappar som sattes upp på en tavla, Nina Johansson tycker att det var ett stort skämt eftersom problemen inte handlade om värdeord utan om att få personalen att göra sitt jobb.

ANNONS

Anmäler sig till IVO

Först vid semestern 2024 börjar ledningen vakna då har nästan 400 avvikelserapporter inkommit sedan serviceboendet öppnades.

Flera av avvikelserapporterna är en studie i vanvård. I juli är enhetschefen ledig och tillfälliga chefer börjar jobba på boendet, de tror knappt sina ögon.

Nu anmäler förvaltningen sig själv till IVO och skriver en Lex Sara-anmälan, nu äntligen uppmärksammas allt som personalen känt till länge.

Personalen omplaceras

I september 2024, när vanvården pågått i tre och ett halvt år, splittras hela personalgruppen och de två anställda som sovit på sina nattskift får sluta med en årslön i kompensation.

Övriga 15 i personalen blir omplacerade, såväl de i personalen som har skött sitt jobb som de i personalen inte skött sig och de som straffade och hotade Henrik när han berättade om att personalen sov.

De som misskött sig kommer alltså kunna fortsätta jobba inom vården trots att de så grovt misskött sitt arbete.

ANNONS

Henrik säger att både serviceboendet och personalen nu har blivit mycket bättre och han försöker se positivt på framtiden.

Läs mer på News55: Personer över 65 dricker allt mer – utmaning för hemtjänsten

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS
ANNONS