Känner du dig stressad över alla mejl i din inbox? Det är inget konstigt alls. Här är några tips som hjälper dig att parera bördan.
Mest läst i kategorin
Många känner förmodligen igen sig i att omedvetet hålla andan när de öppnar sin jobbmejl. Mejlapné är en reaktion mot stress, skriver MåBra.
“För de allra flesta är mejlen som en levande att-göra-lista. Trillar det in ännu en sak som man behöver ordna, då är det klart att det väcker mycket stress. ‘Nu är det fem nya grejer som jag måste fixa’, fast man kanske redan känner sig överväldigad”, berättar psykologen Siri Helle.
Hon betonar att kroppen uppfattar stress som ett hot vilket triggar stresshormoner som gör att vi andas på ett speciellt sätt.
Djupa andetag gör susen
För att du ska kunna hantera stress på ett konstruktivt sätt är det viktigt att du blir medveten om hur din kropp reagerar och hur du andas när du blir stressad. Medvetenheten blir en stor hjälp.
Att ta några djupa andetag ända ner i magen och samtidigt tänka avstressande tankar som “att det finns värre saker” så kan du få bättre distans till din stress och arbetssituation. Då blir det genast mindre jobbigt att hantera arbetspress.
Siri Helle menar samtidigt att stress inte bara är dåligt; det kan driva dig framåt och rent av inspirera dig. Det är bristen på återhämtning som är farlig. Att komma ut i naturen är ett av de bästa sätten att återhämta sig, eftersom naturen har en avstressande inverkan. Det kan bli rena mirakelkuren.
Senaste nytt
Skapa en stressfri arbetsmiljö
Hjärt-Lungfondens generalsekreterare Kristina Sparre Ljung betonar att stressig arbetsmiljö har en tydlig koppling till hjärt-kärlsjukdomar.
Enligt John Pernow, ordförande för Hjärt-Lungfondens forskningsråd, är det därför viktigt att identifiera och hantera psykosocial stress för att kunna skapa bra arbetsmiljöer och minska hälsorisker.
Det kan vara svårt att hantera stress. Chefer är en speciellt utsatt grupp med stort ansvar i resultatstyrda miljöer, vilket inte är lätthanterligt. Det är egentligen inte förvånande att just den gruppen noterats konsumera mest alkohol, men det är desto viktigare med motåtgärder.
Hantera mejlapné
Här är några råd från MåBra hur du kan hantera din mejlstress:
- Förebygg genom en ergonomisk arbetsplats: ett skrivbord i lagom höjd så att du inte hukar framför skärmen.
- Börja jobbdagen med din mest fokuskrävande uppgift – redan innan du öppnar mejlen.
- Bestäm vilka tidpunkter du kollar mejlen och håll dig till dem.
- Undvik mejl sent på kvällen och precis innan du ska gå hem från jobbet.
Läs också:
Vara ett med naturen rena hälsokuren
Stressigt och osynlig på jobbet? Då tar hjärtat stryk
Rapport avslöjar: Chefer dricker mest alkohol
Så hanterar du jobbiga känslor och stress
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55
Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55