För två år sedan förlorade Max Gauffin sin hund Viking på grund av ett klobrott som Evidensia skulle åtgärda. Efter påtryckningar fick han kompensation, ett presentkort på 1 000 kronor.


Mest läst i kategorin
Efter behandlingen hos Evidensia gjorde distriktsveterinären allt för att försöka rädda Max Gauffins rottweiler Viking, men lyckades inte.
Efter att ha läst journalerna, både från Evidensia och distriktsveterinären, sade en länsveterinär att hanteringen hos Evidensia var grovt oskicklig.
Max Gauffin tycker inte att det är någon idé att anmäla till ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
“Det är ingen idé att anmäla. Blir inga konsekvenser att tala om. Borde vara en helt oberoende sammansättning på nämnden. Dessutom får jag inte tillbaka Viking”, skriver han till News55.
“Saknaden är extrem. Höll på att gå under men som terapeut hade jag förstånd att be om hjälp och fick den på stört av vår fantastiska sjukvård här på Gotland. Dessutom från diakonin i domkyrkan”, fortsätter han i sitt mejl.
Han berättar att han fortfarande gråter ibland, trots att han fått en ny omplaceringshund, Bosse, som också är en rottweiler.
Max Gauffin tycker att bristen på etik och moral är kränkande och att få ett presentkort som kompensation tycker han är djupt kränkande och mer än ett hån.
Behandlingskostnaden på 24 000 kronor betalade de dock inte tillbaka.
“Bara pengar inga känslor”, skriver han till News55.

Pälsen full med bajs
Efter sin granskning av veterinärkedjan Evidensia har P3 nyheter fått in nästan 100 nya vittnesmål, både från djurägare och från djurvårdspersonal, som vittnar om allvarliga brister, det rapporterar Sveriges Radio.
Cecilias hund Millan drabbades av kräkningar och diarré och lades in på Evidensia djursjukhuset Göteborg. När hunden ett dygn senare skrevs ut lämnades hon till matte med pälsen full av bajs.
“Millan kom in i besöksrummet och det stod en stank om henne, det luktade hur mycket som helst, vi såg ju direkt att ‘men lilla gumman, du är ju full av bajs och avföring'”, säger Cecilia för Sveriges Radio.
Hon berättar att hon blev jätteledsen när hon såg sin hund, som ju är en familjemedlem.
”Efter att läst journal och pratat med veterinärer och dylikt och ifrågasatt detta så har vi förstått att hon har legat i sin avföring i minst elva timmar”, säger Cecilia till Sveriges Radio.
Senaste nytt
Vill inte medverka
I journalanteckningar som P3 nyheter har tagit del av syns det ingenstans att hunden Milla har duschats och på morgonen, innan hon skrevs ut har den ansvariga veterinären, efter att ha varit inne hon Milla antecknat: “Mycket dålig lukt”.
Det här är bara ett exempel på alla de nästan 100 mejl, telefonsamtal och privata meddelanden som Sveriges Radios P3 nyheter har fått sedan de publicerade sin granskning av Evidensia.
Evidensia vill inte medverka i en radiointervju, men skriver i en kommentar till Sveriges Radio att de inte kan kommentera enskilda fall, men att de anser att P3 nyheters granskning innehåller felaktigheter.
De skriver att missnöjda djurägare ska ta kontakt med berörd klinik, och att djurägare också kan anmäla till ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
De skriver också och att de är stolta över att “bedriva den mest avancerade djursjukvården i Sverige”.
Namninsamling
Det är inte bara veterinärkedjan Evidensia som på senare tid har kritiserats. På Facebook cirkulerar nu ett upprop om en namninsamling för hårdare krav på veterinärvård.
Namninsamlingen, som hittills fått 3 361 av 4 000 underskrifter, kräver att landsbygdsminister Peter Kullgren (KD), ansvariga på Jordbruksverket, Konkurrensverket, Komsumentverket, länstyrelsen samt landsbygdspolitiska talespersoner vidtar åtgärder mot Anicura och Evidensia “för deras affärsupplägg som innefattar ockerpriser, felbedömningar och bristande kommunikation”.

I uppropet om namninsamlingen berättas om hunden Baxter som dog i onödan på grund av ett systemfel med oacceptabla affärsmetoder inom djursjukvården där pengar går före vård.
Enligt uppropet dog Baxter inte för att han inte kunde räddas utan för att han inte fick den vård han behövde i tid.
Anicura
Baxter besökte veterinärkedjan Anicura den 29 april 2025 på grund av urinstopp, men mådde då bra. Han hade fått två urinstenar bortoperarade med laserkriurgi på samma klinik 2023.
Då, i mars 2023 kostade operationen, som var bokad i förväg, 20 500 kronor.
Trots att urinstopp kan vara livshotande beslutade dock veterinären att Baxters situation inte behövde prioriteras och röntgade inte utan använde i stället ultraljud som inte gav resultat.
Veterinären spekulerade om tumörer, metastaser, njurproblem och neurologiska fel och Baxters ägare, som skapat uppropet, bad veterinären läsa Baxters journal från 2023.
Föreslog avlivning
Veterinären läste dock inte journalen utan föreslog i stället avlivning, men det ville inte Baxters ägare eftersom problemet troligen var urinstenar.
Baxter fick inflammationsdämpande medicin och skickades hem, morgonen efter åkte de tillbaka till Anicura eftersom Baxter fortfarande inte kunde kissa.
Trots att veterinären denna gång förstod situationen röntgades inte Baxter och ägaren fick veta att laserkirurgi var möjlig, samt kostade 50 000 kronor akut.
Varierande prisuppgifter
Baxters ägare fisk uppskattningar om ett pris mellan 50 000 och 100 000 kronor för kirurgin beroende på vem de talade med.
Opeationen bokades men på grund av helgdagar den 1, 3 och 4 maj kunde den inte göras och den 2 maj fick Baxters matte veta att operationen skulle kosta mellan 75 000 och 100 000 kronor.
När husse ringde till operationsmottagninen fick han veta att priset på en sådan operation kan variera mellan 35 000 och 50 000 kronor och ibland kunde hamna på 75 000.
Ingen kompromiss
Trots att de redan betalat 17 000 kronor för veterinärbesök där fel diagnos ställt och Anicura från början valt fel metod kunde Baxters ägare inte få några pengar tillbaka som kunde ha gått till en operation.
“Anicura erbjöd varken kompromiss, lösning eller förståelse. Det enda vi möttes av var tystnad – och ett prissystem som ingen kunde förklara”, skriver Baxters husse i sitt upprop.
Det hela slutade med att Baxters ägare tvingades fatta det svåra beslutet att låta honom somna in på grund av hans lidande.
“Jag anser att Anicura agerat både oprofessionellt och cyniskt. Deras arbete präglades av dålig samordning, slumpmässig prissättning och ett känslokallt förhållningssätt till akut djursjukvård. De följde affärsmodellen som Mars Pet Inc. skapat – med vinst i fokus”, skriver Baxters ägare i uppropet.
Han skriver att Baxter hade kunnat räddas, men att det svenska djursjukvårdssystemet svek honom och hans ägare.
Han skriver vidare i uppropet att han, sedan det här hände, har jag fått kontakt med tusentals andra hundägare och att alla vittnar om samma sak: “otydliga kostnader, vårdslös hantering – och förlorade liv”.
Läs mer på News55: Evidensia: Före detta anställda larmar om vanvård

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.