News55

En liten pojkes oro lade grunden för världssuccén Alfred Hitchcock

Alfred Hitchcock 1980 strax innan hans död.
Alfred Hitchcock 1980 strax innan hans död. Han blev en av de allra kändaste filmregissörer inom genren deckare och thrillers (Foto: TT/AP Photo)
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Den lille pojken var Alfred Hitchcock själv. Ensamhet dominerade hans uppväxtår i London. I avsaknad av vänner och mobbad i skolan, blev hans tillflyktsort fantasins värld där endast han själv satte gränserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fantasin och oro för bestraffningar i den stränga jesuitskolan i England, lade grunden för den psykologiska spänning som skulle komma att prägla många av Hitchcocks filmer.

När han väl slog igenom, tog han publiken med storm genom filmer vars händelseförlopp byggde på psykologiska intriger och nervkittlande spänning snarare än kallblodigt mördande.

Det var spänningen som gjorde Hitchcocks filmer så unika och igenkännbara. Som en liten extra knorr medverkade han alltid själv i någon obetydlig scen.

Syftet var egentligen inte att synas, men kanske snarare att få gäckas lite med betraktaren genom att skapa extra spänning eller förundran. Det var en lika komiskt som cynisk gest.

Lämnar Europa för den amerikanska marknaden

Av det tiotal filmer som Hitchcock gjorde i England räknas hans första ljudfilm, Utpressning (1929), tillsammans med De trettionio stegen (1935) och En dam försvinner (1938) som de bästa.

Kort före krigsutbrottet 1939 flyttade han och hustrun Alma till USA. Vid den tidpunkten var Alfred Hitchcock Storbritanniens mest kritiskt hyllade regissör.

Han hade egentligen ingen konkurrens i England och anledningen till flytten har aldrig blivit riktigt klarlagd.

ANNONS
Alfred Hitchcock på väg not filmfestivalen
Cannes 1972. Alfred Hitchcock på väg not filmfestivalen i Cannes på sin cykel. (AP Photo)
ANNONS

Den första tiden blev jobbig

Alfred Hitchcock ville helt enkelt bryta ny mark och försöka sig på den amerikanska marknaden med Hollywood som dragplåster.

Han tecknade ett sjuårigt kontrakt med filmproducenten David O Selznick och regisserade sin första Hollywoodfilm, Rebecca, som kom ut året därpå. Filmen blev en succé och erhöll flera Oscarsnomineringar.

Den utsågs till bästa film, men äran tillföll endast David O Selznick. Relationen mellan David O Selznick och Hitchcock förblev komplicerad under återstoden av kontraktstiden.

Anledningen till konflikterna berodde dels på att Hitchcock sällan åtnjut den artistiska frihet som han förväntat sig – han var ju hyllad filmregissör. Selznick hade många egna idéer och dessutom förblev Hitchcocks arvoden på en jämförelsevis modest nivå – han var ju en stjärna i Europa.

Ett par filmer floppade

När Hitchcock kunde lämna samarbetet, regisserade han ett par filmer som inte fick någon större framgång; Lika barn leka bäst och Under Capricorn med Ingrid Bergman.

ANNONS

Han blev missnöjd och skyllde misslyckandet på att ha låtit sig övertalas av kvinnor. Det var Ingrid Bergman som föreslog Hitchcock att regissera filmen Under Capricorn.

Han spelade dock in en annan film med Ingrid Bergman, Notorius (1946) – ett av hans mästerverk – där Ingrid och Cary Grant spelade mot varandra i ett spiondrama.

Notorious gick betydligt bättre än Under Capricorn och både Hitchcock och Bergman upplevde ett mycket positivare samarbete denna gång.

Konservativ kvinnosyn men svag för blondiner

Hitchcock hade en konservativ kvinnosyn, men visade tydligt intresse för blonda kandidater med elegant yttre för kvinnliga roller i sina filmer. Han var däremot inte speciellt intresserad av sexuell utstrålning såsom Marilyn Monroes – det lämnade ju inget utrymme för överraskningar och fantasier.

Hitchcock ansågs visa lite för stort intresse för sina kvinnliga skådespelerskor, samtidigt som han kunde vara nedlåtande.

Alma, hans fru, regiassistenten som han en gång friade till, fick desto mer respekt – hon var ju högst delaktig i alla hans filmer genom att sköta produktionen och allt annat praktiskt.

50-talet blev en storhetsperiod

ANNONS

Familjen Hitchcock köpte en villa i Bel Air, Los Angeles och Hitchcock fick äntligen möjlighet att utveckla sin egen genre på ett nytt sätt som inspirerade till ett flertal framgångsrika filmer.

Han regisserade Ett fönster mot gården med Grace Kelly och James Stewart, där de bevittnar ett mord hos en av grannarna över gården.

Mannen som visste för mycket med James Stewart och Doris Day var också en mordhistoria, men den utspelade sig i Marocko.

Studie i brott med James Stewart och Kim Nowak, blev också populär. Hitchcock hann regissera Psycho 1960 och Fåglarna 1963 innan hans karriär började avta.

Psycho blev länge en föregångare i genren skräckfilmer trots att man inte fick se någon mordscen. Det var den psykologiska spänningen som gjorde Psycho unik och samtidigt så gastkramande.

ANNONS

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS