News55

Suzanne Osten: Vi sitter på en guldgruva

Suzanne Osten skapade Unga Klara 1975
Suzanne Osten skapade Unga Klara 1975. Svensk barnteater är fortfarande är mycket bra, men i ett kulturklimat som inte riktigt förstår dess värde. Vi sitter på en guldgruva, och en kulturskatt.
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter
Uppdaterad: 13 maj 2024Publicerad: 13 maj 2024

Vi sitter på en guldgruva – en riktig kulturskatt. Hon talar om sitt livsverk Unga Klara. Barnteater idag är fortfarande väldigt bra men existerar i ett kulturklimat där vuxna kanske inte riktigt förstår dess betydelse.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Suzanne Osten har alltid brunnit för sin sak som hon dessutom varit väldigt bra på. Det var 1975 som hon skapade Unga Klara, en speciell avdelning på Stadsteatern som skulle ägnas åt de yngre. SR intervjuar.

“Barnteater idag är otroligt rik och välspelad i alla genrer som man kan önska sig. Det jag skapade på sjuttio-talet har levt vidare och är en kulturskatt. Kulturklimatet idag förstår inte alltid människors grundläggande behov – föda för själ, estetik och empati” berättar hon för SR.

Hon uttrycker vidare att den vuxenvärld som vi lever i inte förstår vilken guldgruva som finns i barnteatern. Det är inte så att Suzanne Osten ämnar höja sig själv till skyarna, men den formen av teater som hon utvecklade har blivit högt uppskattad bland barn och ungdomar, även vuxna.

Suzanne Osten satte upp Lars Noréns "Temps mort"
Stockholm 2022/12/07. Suzanne Osten satte upp Lars Noréns “Temps mort” som var en av de sista pjäserna han skrev. (Foto: Jessica grow/TT/10070

Barnteater väcker barnens livslust

“Det är viktigt att barn och unga kan relatera till det som spelas på scenen för att de ska tycka om en pjäs. Det är en krävande publik som hatar lögner. Vi måste väcka deras livslust genom bra pjäser.”

Vuxna kan ha betydligt svårare för att öppet prata om tunga ämnen, men barnen måste få ställa viktiga livsfrågor till vuxna.

Ett outtröttligt ämne för pjäser är livet och vardagen omkring oss och hur den kan se så olika ut för människor. Empatin utvecklas när man upplever andras lidande och känslor menar Suzanne Osten, som tänker att mörka och tunga ämnen också är viktiga, som till exempel döden.

ANNONS
ANNONS

Barnteater är på många sätt avant garde

“Vi behöver ha våra liv berättade för oss och få verkligheten översatt i ett starkt berättarperspektiv” konstaterar Suzanne Osten.

Det avantgardistiska med barnteater är att ständigt utveckla nya uttryckssätt som utvecklas spontant i dialog med den unga publiken. Det måste finnas öppenhet för improvisation för att kunna upptäcka och uppleva nya saker.

Publiken är enormt mottaglig och samtidigt brutalt ärlig. Spelas något tråkigt så uttrycker den unga publiken det på sitt sätt – ärligt.

En publik som deltar i pjäsen

Gustav Deinoff och Fernaz Arbabi tog över det konstnärliga ledarskapet på Unga Klara för drygt ett decennium sedan. Idag förvaltar de Suzanne Ostens kulturella eftermäle med omsorg öppenhet.

“Man måste intressera sig extra för publiken och ta in den i pjäsen genom öppna frågor och genom dialog. Mötet mellan scen och publik måste verkligen synka” berättar Gustav Deinoff.

“Barn kan ju skilja på verklighet och fantasi. De kan snabbt läsa av saker och ta till sig en konstnärlig upplevelse även om svåra ämnen. På så sätt kan de finna tröst eller nya tankar” berättar han vidare.

ANNONS

Att spela barnteater kan liknas lite vid att gå tillbaka till teaterns ursprungsform på Shakespeares tid. Då pratade skådespelarna ofta direkt med publiken.

“Vi har ingen publik som sitter artigt tyst. Den uttrycker vad den tänker och gillar de inte pjäsen får man höra det. Om det är roligt eller spännande så märker man det också” berättar Fernaz Arbabi.

De unga besökarna ska känna sig fria och obundna när de besöker teatern. Den ska vara demokratisk plats utan förbud.

Suzanne Osten satte upp Lars Noréns "Temps mort" som var en av  de sista pjäserna han skrev
Stockholm 2022/12/07. Suzanne Osten satte upp Lars Noréns “Temps mort” som var en av de sista pjäserna han skrev. (Foto: Jessica grow/TT/10070

Osten har inte bara gjort barnteater

Suzanne Osten har inte bara regisserat barnteater. 2022 satte hon upp en av Lars Noréns senaste pjäser “Temps Mort”.

I slutet av 1960-talet utvecklade hon Sveriges första fria teatergrupper där hon inledde sin bana som teaterregissör.

1972 fortsatte hon vidare till Stadsteatern som blev hennes fasta punkt under flera decennier. Hon blev en viktig personlighet i den feministiska debatten och skrev pjäsen Tjejsnack (1971) tillsammans med Margareta Garpe.

ANNONS

1973 skrev duon Kärleksföreställningen och 1974 skrev de pjäsen Jösses flickor samt Fabriksflickorna 1980.

Läs också:

En liten pojkes oro lade grunden för världssuccén Alfred Hitchcock

Kultur på andra sidan sundet

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

Cecilia Bolter
Cecilia Bolter

Erfaren journalist som bevakar ämnen som samhälle, hälsa, livsstil och trender för News55

ANNONS
Spela klippet

Nedläggning av EBM – början på slutet?

När det enda vi ser och hör är att staten och samhället måste ta till alla medel mot de kriminella finns det planer på att lägga ned Ekobrottsmyndigheten, EBM. Så hur går den ekvationen ihop? Enligt finansminister Elisabeth Svantesson (M) är det en av regeringens viktigaste frågor att strypa den ”kriminella ekonomin”. Sedan förra året har därför Skatteverket, […]